Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

6 důvodů, proč přibíráte na mateřské

Ženy se většinou obávají nárůstu hmotnosti během těhotenství. V tomto období okolí skoro jásá, když nějaké to kilo přiberete, protože tím zajistíte dostatek živin pro sebe i své miminko. Po porodu by hmotnost měla postupně klesat, nicméně pokud kojíte, neměly byste na hubnutí spěchat.

Některé ženy díky kojení nabraná kila shodí, jiným se naopak ručička váhy ani nehne. Pro mnoho maminek je pak paradoxně nejrizikovějším obdobím pro přibírání celá mateřská a rodičovská dovolená. Mohlo by se zdát, že shon kolem nového člena rodiny povede k zeštíhlení - opak však bývá pravdou.

Přečtěte si, proč na mateřské přibíráte a těmto chybám se snažte vyvarovat (nebo si je aspoň uvědomit):

1. Jste doma - byla jste zvyklá denně chodit do práce a najednou zůstanete doma a celý den prosedíte na pěnových puzzlích s chrastítkem v ruce. Ve volnějších chvílích vyskládáváte myčku, pračku, sušičku, vaříte, vysáváte nebo utíráte prach. Kvůli stereotypu a „nudě“ vás honí mlsná a vy vymýšlíte, co dobrého byste si mohla upéct. Párkrát pak projdete kolem plechu s koláčem a přebytečné kalorie jsou ve vás jedna dvě.

2. Máte narušený režim - režim a pravidelnost jsou přátelé štíhlé linie. Chaos a nepravidelný režim  naopak představují úhlavní nepřátele. Můžete se snažit přizpůsobit svoje stravování režimu dítěte, ale ten se stále mění, proto ani pravidelnost dlouho nepřichází v úvahu.

3. Vaše potřeby jsou až na posledním místě - možná máte hlad a žízeň, ale stále je tu minimálně jeden člověk, který vyžaduje přednostní uspokojení potřeb. Pokud máte manžela a další děti, lidí na opečování je víc a vy jste vždy až na posledním místě. Ke snídani se dostanete kolem poledne a k večeři až děti usnou - teorie o nutnosti pravidelně snídat a nejíst pozdě večer zůstane pak opravdu jen teorií.

4. Dojídáte po dětech - přece těch pár lžiček rozmačkaného banánu s jahodami nevyhodíte - a hned s nimi do pusy. Nenápadné dojídání, byť zdravých a zdánlivě neškodných jídel, už nadělalo paseku na postavě mnohých maminek. Raději zbytky vyhoďte - je lepší litovat jídla, než narůstající hmotnosti.

5. Jste unavená - chronické vyčerpání a únava vede k chuti na sladké a k nutkání jíst. Nedostatek spánku narušuje metabolismus tuků (s tím ale asi nic neuděláme), a proto z ponocování přibíráme. Když si někdo konečně vezme drobečka ven, jedení u televize je velmi oblíbenou formou dobití baterek (vedle celodenního ujídání čokolády a popíjení kávy).

6. Nemáte čas na cvičení
- dřív jste možná cvičila denně. Šla jste běhat, kdykoliv se vám zachtělo a do posilovny jste zamířila rovnou z práce. Teď jdete cvičit, když náhodou seženete hlídání, a protože jste utahaná jak kotě, cvičení ani není tak efektivní. Nošením těžkých dětí bohužel také příliš neposílíte - tělo má totiž neuvěřitelnou schopnost na zátěž si zvyknout.


Autor: Veronika Červenková