Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Vedlejší účinky keto diety

Keto dieta se stala během posledních let velice oblíbenou záležitostí, a to z několika prostých důvodů. Prvním je ten, že je relativně účinná, druhý důvod představuje dobrý marketing produktů, které jsou s keto dietou spojené a do třetice za jejím úspěchem můžeme vidět fakt, že se neustále honíme za štíhlejšími těly, ať to stojí, co chce a o tomhle stravovacím směru, který dosažení štíhlosti slibuje, se dost mluví.
    
V první řadě je třeba říct, že keto dieta není žádným zázrakem. V zásadě funguje úplně stejně, jako všechny ostatní diety, tedy na principu kalorické restrikce. Princip kalorického deficitu prostě obejít nelze.
    
Keto dieta je postavená na sníženém množství konzumovaných sacharidů a větším podílu tuků ve stravě. Zkratka „keto“ pak symbolizuje tzv. ketony, po kterých náš mozek (ale i srdce či ledviny) sáhne v okamžiku, kdy nemá dostatek glukózy pro své optimální fungování. Ketony vznikají přeměnou tuků a v případě nedostatku sacharidů ve stravě slouží jako palivo.

Zní to hezky, ale všechno má svá „ale“. Jaké vedlejší účinky tedy taková dieta může mít?

1. Touha po sacharidech - znáte to s tím zakázaným ovocem? Tak tohle funguje i zde. Odpírání sacharidů vede k touze po nich. Navíc na sacharidech ani cukru není samo o sobě vůbec nic špatného! Sacharidy jsou zdrojem energie. Bez energie nemáme sílu na život, práci, cvičení, na zábavu, na nic. Není neobvyklé, že po období držení keto diety se u lidí vyvine fobie ze sacharidů, která nadělá pořádnou paseku.

2. Únava - sacharidy jsou energie. Když energii z tohoto zdroje omezíme, naše tělo si ji potřebuje vzít jinde - buď tedy složitě získává glukózu z proteinů (tzv. glukoneogeneze) nebo se snaží vymámit z mastných kyselin nějaké ty ketony. Takže pokud chcete svému organismu komplikovat práci a zatěžovat ho zbytečnými biochemickými procesy, směle do toho, ale nečekejte, že se to nepodepíše na zdravotním stavu.

3. Neflexibilita - když držíte jakoukoliv dietu se striktními pravidly, stáváte se nesvobodnými ve svých volbách. Žijete s kalkulačkou a kalorickými tabulkami v hlavě a místo toho, abyste si vychutnali porci pizzy během večeře s přáteli, počítáte, kolik má sacharidů, vybíráte z menu jídlo bez sacharidů nebo s přáteli raději přestanete chodit ven úplně, protože co kdybyste měli náhodou chuť na něco, co se nehodí do keto režimu?

4. Frustrace - díky keto dietě nebudete hubnout snáz nebo rychleji, než při dietách jiného typu. Její dodržování je náročné, ale zázraky očekávat v žádném případě nelze. Pokud nedodržíte pravidlo negativní energetické bilance, hubnout nebudete. Nehledejte v této dietě spásu, protože ji tam nenajdete - jediné, čeho dosáhneme, když se k ní budeme upínat, je frustrace a zklamání (a to jsou mnohdy pocity, vedoucí k excesivnímu emočnímu jedení).

 

Autor: Veronika Červenková