Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Skryté kalorické hrozby, které ohrožují Vaši postavu

Snažíte se žít zdravě, hubnout, nebo aspoň zbytečně nepřibírat. Nakupujete a vaříte vyvážená jídla, jíte pravidelně, připravujete si svačiny a obědy do krabiček, poctivě cvičíte. Na cestě však číhají skryté hrozby, které dokážou Vaše úsilí zhatit.

 

Poznejte vlky v rouše beránčím mezi potravinami a podle jejich charakteru s nimi také zacházejte!

1. Kávičky - cappuccino, latté, frappé, sójové, plnotučné, odtučněné, ochucené, skořicové, perníkové, vanilkové, bez cukru, s třtinovým cukrem. Je jedno, jakou kávu si objednáte - pamatujte na to, že se většinou budete pohybovat mezi 70 až 250 kcal v jednom nápoji (tedy pokud nepijete espresso bez mléka a cukru). Pro představu - 70 kcal má 100 gramů selského jogurtu nebo malé jablko, 250 kcal = jedna tatranka.

2. Obiloviny a luštěniny - obiloviny (hlavně ty celozrnné) a luštěniny jsou beze sporu řazeny mezi zdravější potraviny. Představují zdroj komplexních sacharidů a luštěniny i rostlinných bílkovin. To nic nemění na tom, že skrývají ve 100 gramech kolem 370 kcal. Zkuste si odvážit 100 gramů čočky - opravdu to není moc.

3. Proteinové a müsli tyčinky - výhodou proteinových tyčinek, müsli tyčinek či flapjacků spočívá v tom, že se prodávají naporcované a balené, takže nemůžete sníst víc, než kolik obsahuje jedno balení. Balení se pohybují od 25 gramů (u obilných a ovocných tyčinek) až po 80 gramů (u proteinových tyčinek a ovesných flapjacků). Tyto laskominy mívají kolem 300 - 470 kcal na 100 gramů. V menších gramážích takové škody nenapáchají - určitě si je ale nedávejte denně a už vůbec ne s pocitem, že jíte něco zcela dietního.

4. Ovocné šťávy a sirupy - freshe a džusy jsou v podstatě čistý cukr s trochou vitamínů a vlákniny. Populární sirupy na doslazování kaší a nápojů nejsou nic jiného, než cukr s trochou vitamínů a minerálů. Dokážou sice ochutit sladká jídla a nápoje, ale také pěkně zamávat s hladinou cukru v krvi. Až si budete příště na vločky lít sirup z agáve, javorový sirup, sirup rýžový, švestkový, datlový, obilný apod., myslete na to, že si na ně lijete v podstatě cukr.

5. RAW a paleo dobrůtky - RAW, vegan i paleo představují populární směry ve výživě. RAW, vegan i paleo používají spoustu sušeného ovoce, ořechů, ořechových másel, semínek a kokosového tuku i mléka. Všechny tyto ingredience jsou strašně zdravé a dobré, ale také příšerně kalorické.

6. Sýry - některé jsou úplně bez tuku (syrečky), existují také nízkotučné (20% eidam, mozzarella), ale ty nejchutnější bývají ty nejtučnější. Dejte si pozor - i když sáhnete po 20% eidamu, sníte ve 100 gramech 230 kcal. Pak si představte, kolik energie do sebe vpravíte, když k půl láhvi červeného  (další kalorická hrozba) spořádáte talířek vybraných sýrových specialit!