Fithall magazín

Neděle 17.12.2017 svátek má Daniel

Jídlo a výživa

Upečte si zdravé vánoční cukroví

Upečte si zdravé vánoční cukroví



Vánoce bez cukroví si asi málokdo dokáže představit. Hlavně děti ho mají rády, včetně rituálu přípravy, když mohou mamince nebo babičce při pečení pomáhat. Takové sladkosti ovšem bývají i všeobecným strašákem, neboť obsahují mnoho cukru a kalorií. 

 

ČTĚTE TAKÉ:

Fit do Vánoc – cvičební plán na celý týden

Jak připravit zdravé a dietní vánoční pohoštění?

Upečte si zdravější cukroví? Zkuste jinou mouku!

 

Poradíme vám, jaké suroviny použít, aby vánoční cukroví bylo zdravější.

 

Cukr

Klasickou surovinou pro pečení cukroví je samozřejmě cukr. Pravidelný přísun přemíry cukru může ale napáchat na organizmu nemalé škody. Obzvlášť děti si mohou na sladkostech vytvořit závislost. Proto je mnohem vhodnější cukr nahradit například medem. Ten sice nemá výrazně méně kalorií, ale je bohatý na minerální látky, vitaminy B 1, 2 a 3 i na přírodní enzymy. Zároveň příznivě působí na hojení ran a ničí bakterie. Kromě medu můžete také použít domácí ovocné sirupy nebo javorový sirup. Vhodná je i melasa nebo nebělený cukr, který obsahuje minerální látky, vitamíny a přírodní enzymy, neboť během výroby neprochází tepelnou úpravou. 

 

Mouka

Bílá mouka nemá žádnou výživovou hodnotu, neboť vlivem průmyslového zpracování přichází takřka o všechny důležité vitaminy, minerální látky a vlákniny. Tyto látky se totiž nacházejí převážně v tenké vrstvě pod obilnou slupkou, která díky strojovému oddělování obilných slupek končí většinou v odpadu. Proto je mnohem lepší bílou mouku nahradit celozrnnou, žitnou nebo špaldovou moukou, která má lehce oříškovou příchuť. 

 

Tuky

Máslo a sádlo nahraďte kvalitními rostlinnými tuky, které mají při pečení v podstatě stejné vlastnosti, ale jejich vliv na zdraví např. srdečně-cévní soustavy je podstatně příznivější, než u tuků živočišných. Obsahují totiž vícenenasycené mastné kyseliny a navíc nemají cholesterol.

 

Čokoláda

Pravá čokoláda se může pochlubit svými antioxidační účinky. Kromě toho obsahuje také látky, které mají pozitivní vliv na lidskou psychiku (jako fenyletamin nebo teobromin) a malé množství kofeinu, který povzbuzuje nervovou soustavu.  To vš ale obsahuje pouzeopravdu kvalitní čokoláda s vysokým obsahem kakaa. Proto při výrobě čokoládové polevy vybírejte suroviny s rozmyslem.

 

Sušené ovoce

K tradičnímu pečení patří i sušené ovoce, které pečivu dodává vůni a částečně může nahradit i cukr. Sušené plody si zachovávají až 80 % vitaminů, obsahují celou řadu antioxidantů, minerálních látek a také vlákniny. Kupujte ale pouze neslazované ovoce nebo si ho zkuste nasušit doma.

 

Vanilka

Vanilkový cukr bývá součástí skoro každého sladkého pečení. Jedná se ale o synetický produkt. Proto je mnohem lepší nahradit vanilkový cukr pravými vanilkovými lusky, které seženete v některých supermarketech nebo specializovaných obchodech s kořením a zdravou výživou. Navíc zjistíte, že v pečivu i mnohem více voní.

 

 

600x250_Jidelnicek_v1.jpg


Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení

Zpět Zpět na seznam článků

Související články
Jídlo a výživa Zdraví schované pod skořápkou
Jídlo a výživa Vánoční cukroví - tradičně ale zdravě
Zdravý životní styl Jak nepřibrat o Vánocích