Fithall magazín

Sobota 21.10.2017 svátek má Brigita

Jídlo a výživa

Alternativní přístupy ke stravování – Paleo dieta

Alternativní přístupy ke stravování – Paleo dieta



Individualita a odlišné potřeby každého z nás mají na svědomí existenci široké škály výživových stylů a přístupů ke stravování. Jedním z takových je tzv. paleo dieta.

Tento pojem je odvozený od slova paleolit, čili doby kamenné. Teorie tohoto stravovacího systému se opírá o fakt, že paleolit byl nejdelším obdobím lidských dějin, které trvalo dva a půl milionu let. V této době člověk neznal zemědělství a živil se pouze tím, co ulovil či posbíral.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Clean eating - jezte čistě!

Ovoce při dietě

Středomořská dieta

 

Lidský metabolismus, se podle zastánců paleo stravy, nestihl přizpůsobit produktům zemědělství, a proto existují různé civilizační choroby, obezita, celiakie a další potíže, spojené s nevhodnou výživou. Přirozené pro člověka tedy je stravovat se tak, jako jeskynní lidé, protože ačkoliv věda a technika i potravinářský průmysl se rozvíjejí rychlostí blesku, náš metabolismus se tak rychle nemění a je stále nastavený stejně, to znamená na paleolitickou výživu.

Obdělávání polí má tradici asi 10 tisíc let, což je ve srovnání s délkou trvání doby kamenné opravdu krátké období. Za produkty novodobého zemědělství se považují především veškeré obiloviny, ale také mléčné výrobky a luštěniny.

Paleo jedlíci mají svůj jídelníček postavený na mase (pokud možno zvěřině či mase v bio kvalitě), rybách, zelenině, ovoci, vejcích, ořeších a semenech. Ve stravě je zastoupeno celkově málo sacharidů a jako hlavní energetický zdroj je využívaný tuk. Sacharidy pak člověk čerpá především z ovoce a zeleniny. Díky minimálnímu množství cukrů ve výživě zůstává stabilní hladina krevního cukru, a proto nedochází k rozvoji diabetu. Dalším benefitem paleo stravy je absolutní vyřazení polotovarů a průmyslově zpracovaných produktů z jídelníčku.

Paleo stravování neznamená nezřízenou konzumaci masa – existuje také vegetariánská alternativa paleo výživy, nicméně řídit se jejími zásadami vyžaduje opravdové nadšení a spoustu znalostí.

Extrémní paleo jedlíci se striktně vyhýbají všem potravinám, které se v době kamenné nevyskytovaly, a kvůli tomu se vedou různé spory o tom, zda je to nebo ono paleo, či nikoliv (batáty, med, čaje).

Spoustě lidem nevyhovuje omezenost paleo jídelníčku, a proto vznikla méně radikální odnož tohoto stravování, tzv. primal dieta. Ta povoluje konzumaci malého množství mléčných výrobků, sladkých brambor, luštěnin, kávy i medu.

Pokud Vás láká vyzkoušet tento styl stravování, musíte se připravit na to, že bude nutné o jídle mnohem víc přemýšlet, číst informace na obalech potravin a zvykat si na omezený jídelníček. Na oplátku můžete očekávat pokles hmotnosti, méně chutí na sladké a dlouhodobější pocit sytosti po každém jídle.

Není nutné vrhat se hned do paleo diety – stačí, když na určitý čas vyřadíte z jídelníčku obiloviny (především ty s vysokým obsahem lepku) a uvidíte, jak Vám bude. Většinou se lidé začnou cítit lépe po třech týdnech až měsíci, když si zvyknou nahrazovat pečivo jiným druhem potravin.

I při striktní paleo dietě je vhodné sportovat. Nedostatku energie kvůli omezenému příjmu cukru se nebojte – vždyť jeskynní lidé se také hýbali a běhali celý den!


Autor: Veronika Staňková


Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení

Zpět Zpět na seznam článků

Související články
Zdravý životní styl Krevní skupiny či zvěrokruh aneb mýty o dietách
Jídlo a výživa Pečivo a dieta, jde to vůbec dohromady?
Zdravý životní styl Nejčastější chyby při hubnutí