Fithall magazín

Neděle 28.5.2017 svátek má Vilém

Jídlo a výživa

Tuky a jejich význam pro lidský organismus

Tuky a jejich význam pro lidský organismus



Tuky, jinak také lipidy, jsou zřejmě nejproblematičtější složkou jídelníčku. V jednom gramu se skrývá dvakrát více energie, než v cukrech a bílkovinách. To je také důvod, proč se jim mnozí lidé vyhýbají. Měly by tvořit přibližně 30% denního příjmu energie, což není zrovna málo, proto je velmi důležité vědět, které vám mohou škodit, a které naopak prospívat.

Tuk ve stravě má nezastupitelnou úlohu, protože obsahuje esenciální více-nenasycené mastné kyseliny, které organismus nedokáže vyrobit, a které jsou nezbytné pro zdraví člověka. Tyto mastné kyseliny pomáhají v boji proti stárnutí, jsou prevencí infarktu, mozkové příhody, různých zánětů, ale také rakoviny. Tyto zdraví prospěšné tuky můžete získat například z mořských ryb a řas, lněného semínka nebo lískových oříšků.


ČTĚTE TAKÉ:

Proteiny - vše co o nich potřebujete vědět

Sacharidy - palivo a zdroj energie pro vaše tělo

Sestavte si svůj zdravý jídelníček

 

Některé vitamíny (A, D, E a K), jsou rozpustné pouze v tucích, proto chybí-li v jídelníčku tuk, automaticky má tělo nedostatek těchto vitamínů, a to může vést opět ke zdravotním potížím.

Zda je výhodou či nevýhodou, že má tuk v potravinách velmi příjemné chuťové vlastnosti, je otázkou. Pro ty, kteří se snaží zhubnout, to pozitivum jistě není, pro producenty potravin ano - při výrobě „light“ produktů pak musí používat chemické náhražky, které bývají často zdraví škodlivé.

Vysoký příjem tuků může přispět k rozvoji rakoviny tlustého střeva a konečníku, ale především vede k nadváze a obezitě. Lidský organismus totiž dokáže tuk dokonale využít, ale také skladovat, proto je z hlediska nárůstu hmotnosti klíčový.

Tuk lze získat jak z rostlinné, tak z živočišné říše. Obecně jsou rostlinné tuky zdravější, ale není vhodné ty živočišné vyloučit úplně. Na smažení je například sádlo mnohem vhodnější, než slunečnicový či řepkový olej, protože snese mnohem vyšší teplotu. Chléb si také raději namažte poctivým máslem, než průmyslově zpracovaným margarínem.

Tuk je často kombinován s jednoduchými cukry a tato kombinace může být pro vaše křivky zhoubná. Díky vysoké kalorické hodnotě a příjemné chuti tuku a vysokému glykemickému indexu jednoduchých cukrů je pak konzumace takových potravin vyloženě riziková. Jedná se především o různé sušenky, oplatky, čokolády a podobně. O nic lépe na tom nejsou ani velmi tučné pochutiny z rychlých občerstvení, jako hamburgery, hranolky či pizza, kde navíc s koňskou dávkou nezdravého tuku do sebe dostanete také spoustu soli.

Zdravé tuky, které vám budou prospívat, můžete do svého jídelníčku zakomponovat tak, že do kaše nebo jogurtu ráno přisypete semínka a oříšky, po kterých lze sáhnout také ke svačině, k obědu si dáte lososa nebo tuňáka a povečeříte salát se zálivkou z olivového oleje.

Jestliže ryby nejíte a na ořechy máte alergii, pořiďte si omega 3 mastné kyseliny alespoň ve formě kapslí v lékárně, a pokud si někdy dáte něco smaženého z rychlého občerstvení, snažte se to vykompenzovat cvičením nebo svižnou procházkou na čerstvém vzduchu.

 

660x250_1.jpg

 

Autor: Veronika Červenková


Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení

Zpět Zpět na seznam článků

Související články
Zdravý životní styl Tloustnete? Možná za to může stres
Jídlo a výživa Tři pravidla správného trávení sacharidů
Upoutávky Zvládněte zdravý jídelníček při pracovním vytížení