Fithall magazín

Neděle 28.5.2017 svátek má Vilém

Jídlo a výživa

Proteiny - vše co o nich potřebujete vědět

Proteiny - vše co o nich potřebujete vědět



Proteiny, nebo také česky bílkoviny, jsou základní stavební složkou všech živých organismů, tedy i lidského těla. Bílkoviny jsou tvořeny aminokyselinami, kterých existuje 22. Ne všechny však umí tělo vyrábět, proto je musíme přijímat s potravou – takovým aminokyselinám říkáme esenciální a je jich 12.

Bílkoviny nejsou jen stavebním materiálem našich svalů, ale také mohou sloužit jako zdroj energie v době, kdy sacharidy nejsou na skladě. Této situaci je vhodné se vyvarovat, protože pokud budete přijímat minimum sacharidů a vaše tělo nebude moct brát energii z nich, začne spalovat svaly, což si určitě nikdo nepřeje.


ČTĚTE TAKÉ:

Sacharidy - palivo a zdroj energie pro vaše tělo

Sestavte si svůj zdravý jídelníček

Příjem bílkovin při hubnutí

 

Bílkoviny lze získat z živočišných, ale také rostlinných zdrojů. Nejlepším zdrojem je maso, které obsahuje všech 12 esenciálních aminokyselin. Spousta rostlinných produktů je na proteiny bohatých také, ale často nejsou tak komplexní a bývají hůře stravitelné. Mléčné výrobky a vejce obsahují kvalitní proteiny rovněž, ale pokud chcete získat ze svého jídelníčku maximum, je výhodné všechny tyto zdroje kombinovat.

Co se týče množství bílkovin ve stravě, záleží na vašich cílech. Jestliže si chcete svou váhu udržet, na 1 kilogram vaší hmotnosti byste měli přijmout 1 gram bílkovin. Pro nárůst svalové hmoty se doporučují 1,5 – 2 gramy na 1 kilogram hmotnosti těla. Nadměrné dávky proteinů mohou být pro vaše tělo nebezpečné, protože jejich odbourávání velmi zatěžuje ledviny. Pokud tedy konzumujete jídla, která obsahují hodně bílkovin, nezapomínejte také dostatečně pít, aby Vaše ledviny fungovaly správně.

 

Na rozdíl od tuků a částečně i sacharidů se bílkoviny nemohou ukládat v těle do zásoby, proto je nezbytné je pravidelně doplňovat. Z toho také vyplývá fakt, že netučné bílkoviny jsou skvělí spojenci při redukci hmotnosti, kteří vám zaručí úbytek podkožního tuku, ale ne svalové hmoty.

Proteiny by měly tvořit přibližně 20% vašeho jídelníčku. Jejich příjem si během dne rozvrhněte tak, aby byly obsažené ve všech hlavních jídlech. Ke snídani zkombinujte například celozrnný rohlík s libovou šunkou, nebo ovesné vločky s bílým jogurtem. Na oběd pak můžete sníst rýži se sojovým masem, steak s karotkou nebo si dejte rybu. Večer pak omezte přílohy a zaměřte se na bílkoviny, které se vstřebávají pomaleji, jako je sýr cottage nebo tvaroh. Jestliže máte rádi vejce, ale bojíte se jejich konzumace kvůli vysokému obsahu cholesterolu ve žloutcích, umíchejte si omeletu jen ze čtyř bílků a dvou žloutků.

Na trhu je k dostání mnoho doplňků stravy, jako jsou proteinové nápoje a aminokyseliny, které vám mohou pomoci zvýšit podíl bílkovin v jídelníčku. Základem však zůstává vyvážené, pestré stravování, s dostatečným příjmem všech základních živin, vitamínů a minerálů.

 

660x250_8.jpg

 

Autor: Veronika Červenková


Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení

Zpět Zpět na seznam článků

Související články
Jídlo a výživa Zvládněte zdravý jídelníček při pracovním vytížení
Zdravý životní styl Cvičení nebo strava? Co je pro hubnutí důležitější?
Jídlo a výživa Jak se stravovat na cestách