Fithall magazín

Neděle 28.5.2017 svátek má Vilém

Jídlo a výživa

Sacharidy - palivo a zdroj energie pro vaše tělo

Sacharidy - palivo a zdroj energie pro vaše tělo



Pod pojmy sacharidy, cukry, škroby, uhlovodany, nebo také karbohydráty, se skrývá jedna ze tří základních živin, která by měla tvořit 50% vašeho jídelníčku. Jak asi správně tušíte, sacharidy jsou hlavním zdrojem energie pro organismus. Jeden gram cukru obsahuje 4 kcal, což je méně než polovina energie, která je schovaná v jednom gramu tuku. Nevýhodou je, že se cukry dají poměrně špatně v těle skladovat, proto se jejich nadbytek ve stravě uloží právě ve formě podkožního tuku. Aby příjem sacharidů neměl negativní vliv na vaše křívky, ale také na zdraví, je nutné vědět, v jaké podobě je přijímat.
   
Cukry můžeme dělit na jednoduché (monosacharidy) a složité (polysacharidy). Jednoduché cukry poznáte nejsnáze tak, že mají sladkou chuť. Jsou tvořeny jedinou molekulou a poskytují nám okamžitou energii. Tím, že jsou dále nedělitelné a putují rovnou do krve, slinivka vyšle na pomoc inzulin, který hladinu cukru opět zkrotí. Takové výkyvy hladiny cukru v krvi jsou však pro organismus nezdravé a jen vyvolávají další chuť na sladké.


ČTĚTE TAKÉ:

Sestavte si svůj zdravý jídelníček

Zhubnout a váhu si udržet. Víme, jak na to!

Proč zařadit do jídelníčku omega - 3 mastné kyseliny

 

Naopak složité cukry musí tělo nejdříve rozštěpit, což zajistí pozvolnější přísun energie a hladina cukru v krvi zůstane stabilní. Složité cukry většinou sladké nejsou.
   

Mezi sacharidy se také řadí vláknina, kterou lidský organismus neumí dostatečně zpracovat. Proto je vhodné jíst jídla s vysokým obsahem vlákniny, když potřebujete zhubnout, ale také tato jídla pomáhají v boji proti rakovině tlustého střeva a zaručují správnou funkci zažívacího systému vůbec.

Kvůli vlivu sacharidů na hladinu krevního cukru a produkci inzulinu je velmi důležité vybírat si jen ty správné, s nižším glykemickým indexem. Glykemický index (GI) je veličina, která udává rychlost využití glukózy tělem z určité potraviny. Referenční hodnotou je GI glukózy, který je roven 100.

V zásadě platí pravidlo, že čím jednodušší sacharidy v jídle jsou, tím vyšší má jídlo glykemický index. GI souvisí také s pocitem hladu - hlad totiž vzniká jako reakce na pokles cukru v krvi. Pokud jíte jídla s vysokým GI a hladina cukru v krvi kolísá, pravděpodobně budete mít hlad mnohem dřív a bude vás také častěji honit mlsná. Glykemický index potravin lze snížit tak, že k nim budete přidávat nízkotučné bílkoviny a vlákninu.

Abyste zamezili výkyvům hladiny cukru v krvi a vaší energie, ale také ručičky na váze, snažte se zařadit sacharidy hlavně do první poloviny dne. Odpoledne pak sacharidy omezte, a to včetně ovoce. Zkuste jíst ty s nižším glykemickým indexem, jako jsou ovesné vločky, celozrnné pečivo, celozrnné těstoviny nebo luštěniny a vyhýbejte se průmyslově vyrobeným sladkostem.

Jestliže je pro vás těžké sladkosti ze svého jídelníčku vyloučit úplně, dopřejte si je během dopoledne, nebo bezprostředně po cvičení.

 

660x250_1.jpg

 

Autor: Veronika Červenková


Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení

Zpět Zpět na seznam článků

Související články
Jídlo a výživa Čím bohatší aroma, tím chutnější jídlo
Jídlo a výživa Jídlo jako droga