Fithall magazín

Středa 22.11.2017 svátek má Cecílie

Jídlo a výživa

Sestavte si svůj zdravý jídelníček

Sestavte si svůj zdravý jídelníček



Ať už chcete hubnout, přibírat nebo si hmotnost udržet, správně sestavený stravovací plán je základem. Existuje nepřeberné množství různých doporučení a ukázkových jídelníčků, které by vám měly pomoct ve vaší snaze, ale málokdy jsou tato doporučení proveditelná a někdy bývají také nesmyslná. Informací o stravování, dietách, kvalitě a výběru potravin je poslední dobou všude spousta, často jsou však protichůdné a lidé bývají všemi těmi radami zmateni. Zde se dozvíte základní principy pro sestavení optimálního jídelníčku, díky kterým můžete zdravě hubnout, váhu udržet, ale přitom nezruinovat svoje zdraví a peněženku.

1. Pravidelnost

To, že je dobré jíst pravidelně, v ideálním případě po třech hodinách, není výmyslem ženských časopisů. Toto doporučení vychází ze znalostí fyziologie lidského těla a trávení, které nejlépe funguje, pokud je stimulováno menšími dávkami živin, ale v kratších intervalech. Metabolismus člověka funguje podobně jako kotel – když do něho přiložíte moc dřeva najednou, plamen zhasne. Naopak nejlépe hoří, když přikládáte menší množství paliva, avšak častěji.
Tříhodinový interval mezi jídly zase vychází ze znalosti délky glykemické křivky u zdravého člověka. Je to tedy doba, kdy cukr v krvi pomalu klesá a je proto nutné živiny opět doplnit, aby nedošlo k rozkolísání hladiny cukru a záchvatům vlčího hladu.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Zásady zdravého domácího stravování

Co by nemělo chybět ve správné kuchyni

Zhubnout a váhu si udržet. Víme, jak na to!

 

2. Pestrost
Zamyslete se nad sortimentem potravin, které nakupujete. Jestliže se na Vašem nákupním seznamu opakují stále ty stejné položky, zkuste to změnit. Člověk je všežravec -  měl by tedy jíst vše, ale v rozumné míře. Obohaťte váš jídelníček novými chutěmi, experimentujte a občas sáhněte po potravinách, které běžně nekupujete. Čím je složení stravy pestřejší, tím je větší pravděpodobnost, že bude mít Váš organismus z přijatých živin užitek a bude lépe fungovat. Učte se vařit nová jídla a poznávat nové chutě, ale snažte se také o pestrost barev na Vašem talíři. Představte si, jak vypadá talíř žlutých hranolek se žlutým smaženým sýrem – a jak vypadá salát z červených rajčat, žluté papriky, zelených okurek, černých oliv a šťavnatého tuňáka!

3. Sezonně a lokálně
V dnešní době je zcela běžné, že v lednu seženete rajčata a v létě dýně, že jsou po celý rok k dostání prakticky ty stejné potraviny, ale také, že můžete jíst ananas ze Srí Lanky, sojové boby z Číny a dát si kávu z Kuby. Na rozmanitém výběru není nic špatného, ale každý by měl vědět, odkud jídlo, které jí, pochází. Představte si například, kolik živin obsahují v únoru jahody, dovezené z druhého konce planety, pěstované bez denního světla, týden převážené, týden skladované – moc ne. Lidský organismus navíc sezonní a v daném místě vypěstované potraviny také lépe tráví, protože je rovněž ovlivněn podnebím, ve kterém žije.

4. Selským rozumem
Univerzální návody, doporučení a jídelníčky nikdy nemohou fungovat, protože každý člověk je jiný a každému vyhovuje něco jiného. Vyplatí se, alespoň na chvíli se nad svým stravováním zamyslet a použít pověstný „selský rozum“. Doporučuje se například, nejíst 3-4 hodiny před spaním. Sníst dva chleby se sádlem a škvarkami a jít si lehnout opravdu není dobrý nápad, ale pokud se vrátíte z cvičební lekce, dáte si kousek mrkve a cottage a jdete spát, naopak svému tělu jen prospějete. Celozrnná mouka je sice zdravá, ale pokud víte, že vám působí nadýmání a špatně ji trávíte, není nic rozumnějšího, než se jí vyhnout.

Při sestavování svého vlastního jídelníčku myslete tedy na to, aby byl zdravý, pestrý, vyvážený, chutný a rozumný. To, že jíte správně, poznáte pak tak, že vám po jídle bude lépe, než před ním, budete mít dostatek energie, ale přitom nebudou přibývat čísla na váze, ani centimetry v pase.

 

660x250_1.jpg


Autor: Veronika Červeková

 


Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení

Zpět Zpět na seznam článků

Související články
Jídlo a výživa Jídlem proti rakovině
Jídlo a výživa Jak sestavit jídelníček?
Jídlo a výživa Zákeřné kalorie aneb co čím nahradit