Fithall magazín

Sobota 23.9.2017 svátek má Berta

Jídlo a výživa

Jak připravit zdravou svačinu

Jak připravit zdravou svačinu



Pestrá a zdravá svačina by měla být součástí dětského jídelníčku dvakrát denně. První z nich navazuje na snídani a tvoří 10 – 15 % denního příjmu energie. Druhá pak energeticky pokrývá odpolední sportovní aktivity dítěte a představuje zhruba 10 % denního příjmu energie. S nástupem do školy ale děti méně svačí nebo konzumují nevhodné potraviny. To s sebou nese riziko rozvoje obezity či nadváhy.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Jak předejít dětské obezitě

Chcete opravdu zhubnout? Připravte si dietní svačiny do kabelky.

Tipy na zdravé a dietní svačiny

 

Jak tomu můžete předejít?

Dětské svačiny by měly především být zdravé a energeticky vyvážené. „Dětskému organismu totiž na jednu stranu umožňují doplnit energii, na druhou však také podporují jeho pozornost a mají kladný vliv na učení,“ vysvětluje pediatrička MUDr. Dana Nedělková a dodává: „Snížená konzumace svačin je často způsobena špatným načasováním aktivit. Během dopoledních přestávek děti často upřednostňují hru se spolužáky, musí stihnout toaletu apod. Odpoledne se většinou věnují  sportovními aktivitami a často se ani nestíhají nasvačit."

 

Svačina (nejen) do školy

Základem správné školní svačiny je pečivo doplněné zeleninou. V dětské svačině má mít své místo i ovoce. Jako dopolední svačina je vhodný např. tmavý chléb namazaný vrstvou pomazánky z tvarohu s plátkem šunky nebo sýra a nakrájenou zeleninou. Pro odpolední svačinu jsou vhodné jogurty bez přidaných sladkostí, mléčné nápoje nebo müsli tyčinky, k tomu jablko nebo pomeranč. „Důležité je také nezapomínat na pitný režim. Dítě by mělo denně vypít 1,5 až 2 litry tekutin,“ zdůrazňuje pediatr, MUDr. Zlatko Marinov.

 

Nevhodné svačiny pro děti

 

Při přípravě (školních) svačin by se měli rodiče vyvarovat především:

1. Výrobkům, jež obsahují volné nasycené tuky (např. máslo, sádlo).

2. Výrobkům, jež obsahují skryté nasycené tuky: Uzenářským výrobkům (např. salámy, paštika).

3. Tučnému pečivu (např. buchty, koláče, plněné croissanty).

4. Pokrmům typu „fast food“ (např. párek v rohlíku, hamburger, pizza).

5. Sladkostem, sladkým minerálkám a limonádám.

 

Rady, jak připravit zdravou a zábavnou svačinu

 

Společně
Děti dávají přednost jídlu, na jehož přípravě se podílely. „Proto rodičům doporučuji společnou přípravu dopolední i odpolední svačiny. Vytvoří si tak příjemný rituál, u kterého si mohou o jídle povídat. Dozví se tak, co dítěti chutná a jaké svačiny naopak odmítá,“ vysvětluje MUDr. Marinov.

 

Trendově
Pořízení barevné svačinové krabičky představuje recept, jak přilákat pozornost dítěte. Pokud se mu líbí, svačí raději a pravidelně. Designová a lehká láhev na pití pak školáka odnaučí kupovat si sladké limonády. Ideální je naplnit ji čistou vodou a vyhnout se džusům a perlivým nápojům.

 

Kreativně
U dětí platí dvojnásob, že jedí očima. Tři barevné varianty papriky je zaujmou více, než stejné množství zelené. Také krájení zeleniny a ovoce na malé kousky je dobrým nápadem. Dětem se lépe kouše a více jí sní. Pokud svačina dítě zaujme, nezůstane v krabičce. Právě naopak, bude se těšit na další.

 

Tipy odborníků na zdravou dětskou svačinu

- 1 bílý jogurt, 100 g hroznového vína (lze použít jakýkoliv druh ovoce).

- Jablko se sýrem Cottage.

- 1 müsli tyčinka s 1 polotučným jogurtem, mandarinka.

- 250 ml jogurtového nápoje, tmavý rohlík s kolečkem okurky.

- Knuspi chléb se sýrem a rajčetem (3 plátky Knuspi chleba, tavený sýr nebo žervé, 1 rajče).

- Křehký chléb s bylinkovým sýrem (křehký chléb, Lučina smíchaná s bylinkami dle vlastní chuti) s proužky papriky.

- Celozrnná bageta s mozzarellou a rajčetem (celozrnná bageta, margarín, rajče a ledový salát).

- Tmavá bageta s tuňákem (tmavá bageta, Lučina, tuňák, ledový salát).

 

600x250_Jidelnicek_v2.jpg

 


Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení

Zpět Zpět na seznam článků

Související články
Jídlo a výživa Ovoce a zelenina nesmí chybět ve zdravém jídelníčku
Jídlo a výživa Lze z jídelníčku zcela vynechat cukr?
Zdravý životní styl Odhalte chyby ve vašem jídelníčku