Fithall magazín

Středa 22.11.2017 svátek má Cecílie

Jídlo a výživa

Nehubnete? Naučte se jíst pomalu a půjde to samo!

Nehubnete? Naučte se jíst pomalu a půjde to samo!



Jíst pomalu. Pořádně kousat. Žvýkat. Vychutnávat si jídlo. Vnímat chutě. To všechno se může zdát jako samozřejmost, ale pro spoustu lidí se jedná o zcela cizí pojmy. Žijeme i jíme ve velkém spěchu a ani jedno z toho nám neprospívá. Paradoxem na tom všem je fakt, že jíme rádi. Kdybychom rádi nejedli, netrpěla by taková část světa nadváhou či obezitou. I když se tedy věnujeme něčemu, co milujeme, nedokážeme si to užít, protože máme naspěch.

 

ČTĚTE TAKÉ:

10 zdravých potravin, které koupíte za pár korun

Müsli k snídani? Dejte si pozor, ne každé je dietní!

Jsou opravdu vhodné pufované chlebíčky při hubnutí?

 

Svoje jídlo zhltneme v rychlosti, za pochodu nebo za monitorem počítače, aniž bychom věděli, co skutečně jíme. Aniž bychom jídlo doopravdy ochutnali. Pak tloustneme, honí nás mlsná a způsobujeme si leda tak trávicí obtíže.

Když jíme rychle, žaludek se sice čímsi plní, ale mozek vůbec nemá šanci stihnout zaznamenat, že se něco děje. Nestihne zpracovávat signály hladu a sytosti a nemůže ani vytvořit paměťovou stopu jedení. Po rychle snědeném jídle máme pocit, jako bychom vlastně skoro nic nepozřeli. Při rychlém jedení a hltání sousto pořádně nerozkoušeme, nenecháme sliny vykonávat jejich úkol a potrava putuje do žaludku nerozmělněná. Naše tělo se tomu brání pálením žáhy, nadýmáním a přibíráním.

Naučte se jíst pomalu, jídlo si vychutnávat a uvidíte, že si ho nejen víc užijete, ale také ho sníte méně a bude vám lépe.

 

Zde je několik tipů, jak na to:

1. Nepolykejte nerozkousané sousto. Klidně si počítejte, kolikrát ho skousnete a počet zvyšujte. Počítání přitáhne Vaši pozornost k tomu, co se děje ve vašich ústech – a o to jde nyní především.

2. U jídla nikdy nečtěte, nesledujte televizi, nezírejte do telefonu ani neskenujte obrazovku počítače. Nanejvýš udržujte příjemnou konverzaci, ale nespouštějte pozornost z toho, co jíte.

3. Během jídla odkládejte příbor. Buď po každém soustu nebo po každém druhém. Na vidličku nebo na lžíci si další sousto nepřipravujte do doby, než spolknete to, co máte již v ústech.

4. Zkoumejte každé sousto tak, jako byste ho nikdy předtím neviděli. Představte si, že jíte jídlo poprvé v životě a sledujte, jakou má barvu, jak voní, zda vydává zvuky. Sledujte, co dělá se sliněním.

5. Dýchejte. Po každých několika soustech se zhluboka nadechněte a zkonzultujte se svým žaludkem, zda je už sytý či nikoliv. Ptejte se sami sebe, jestli máte stále potřebu jíst a proč.

6. Před zahájením jídla se podívejte na hodinky. Stanovte si určitou dobu, po kterou budete jíst (třeba 15 minut) a dobu dodržujte. Postupně ji navyšujte.

Dobrou chuť!

 

 

600x250_Jidelnicek_v2.jpg

 

Zdroj: Veronika Červenková


Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení

Zpět Zpět na seznam článků

Související články
Jídlo a výživa Jak se ve stáří správně stravovat
Jídlo a výživa Jak se stravovat na cestách
Jídlo a výživa Jak se stravovat na dovolené a nepřibrat