Fithall magazín

Neděle 17.12.2017 svátek má Daniel

Jídlo a výživa

7 potravin, v nichž byste nečekali lepek

7 potravin, v nichž byste nečekali lepek



Vyhnout se lepku v době, kdy jíme hlavně průmyslově zpracované potraviny, není vůbec lehké. Vyskytuje se ve stovkách nejrůznějších plnidel, zahušťovadel, emulzních látek a dalších aditiv, které se běžně používají při výrobě potravin. Takže je dobré mít se na pozoru i u některých potravin, u nichž byste tento alergen vůbec nečekali.

 

ČTĚTE TAKÉ:

7 nejčastějších chyb při pečení bez lepku

Bílá vs. celozrnná - jakou mouku si vybrat?

Bezlepková strava neznamená zdravá výživa

 

Sushi
Skrytý zdroj lepku: Náhražky krabího masa obsahují pšeničný škrob a další plnidla s lepkem. Stejně tak je v sójové omáčce zahušťovadlo s lepkem.

Jak se skrytému lepku vyhnout: Jezte jen sushi z opravdových ryb chovaných udržitelným způsobem nebo vyzkoušejte vegetariánské sushi. Sójovou omáčku pečlivě vybírejte, aby byla pokud možno přírodní, bez pšenice, konzervantů, barviv a glutamátu.

 

Potravinové doplňky
Skrytý zdroj lepku: Přídavek škrobu nebo modifikovaného škrobu, který se používá jako stavební látka v tabletách nebo granulátech. Ze škrobu se vyrábí i maltitol nebo sorbitol, které se přidávají do sirupů vhodných pro diabetiky, cucacích pastilek a některých druhů tablet.

Jak se skrytému lepku vyhnout: Jen málo potravinových doplňků obsahuje čistě účinnou látku, takže si vždycky pečlivě přečtěte etiketu. Pokud je ve složení cokoli, co neznáte, zavolejte si na infolinku výrobce, protože i lékárníci mají často problém zjistit, zda doplněk stravy obsahuje lepek.


Salátové dresinky

Skrytý zdroj lepku: Hotové zálivky obsahují zahušťovadla na bázi pšenice a další přísady z ječmene nebo žita. Do asijských zálivek se někdy přidává sójová omáčka, která taky může obsahovat lepek.

Jak se skrytému lepku vyhnout: Připravte si vlastní dresink! Základní a velmi jednoduchou zálivku připravíte ze 2 lžic balzamikového octa, jedné lžíce dobrého olivového oleje a 1/4 lžičky soli. Dresink můžete obměňovat podle chuti, předejte třeba čerstvé bylinky nebo bezlepkovou sójovku.

 

Sušené ovoce a ořechy
Skrytý zdroj lepku: Většinou se sušené ovoce a oříšky zpracovávají v potravinářských provozech, kde se vyskytují i potraviny obsahující lepek, a sušené plody se jím mohou kontaminovat.

Jak se skrytému lepku vyhnout: Kupujte jen ty sušené plody, u kterých výrobce garantuje, že jsou bez lepku.

Hořčice
Skrytý zdroj lepku: Mouka, která se někdy do hořčice přidává.

Jak se skrytému lepku vyhnout: Na trhu jsou hořčice, které mouku vůbec neobsahují, a tudíž jsou bezlepkové. Vyrobit si ji můžete i doma, tam snadno nahradíte případný přídavek pšeničné mouky moukou rýžovou.

Ochucený jogurt

Skrytý zdroj lepku: Zahušťovadla a konzervanty jsou často vyrobené z obilovin obsahujících lepek, do jogurtů se také přidávají „přírodní dochucovadla“, která mohou používat sirup z ječmene a další lepkové přísady.

Jak se skrytému lepku vyhnout: Kupujte jen bílý jogurt a dochucujte si ho čerstvým ovocem.

Sladkosti

Skrytý zdroj lepku: Do řady cukrovinek, třeba do čokolád a pendreků, se přidává pšeničná mouka.

Jak se skrytému lepku vyhnout: Sladkosti vám ničím neprospějí, ať už jsou s lepkem, nebo bez něj. Nicméně hořká čokoláda je zdraví prospěšná a je obvykle bezlepková. Na řadě cukrovinek také najdete informaci, že jsou skutečně bez lepku.

 

 

iPrima_zeny_v4.jpg

 

Zdroj: Prima ŽENY


Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení

Zpět Zpět na seznam článků

Související články
Jídlo a výživa Celiakie, alergie, intolerance - aneb za vším hledej lepek
Jídlo a výživa Labyrintem pečiva
Jídlo a výživa Naučte se vybírat správné a zdravé pečivo!