Fithall magazín

Pondělí 11.12.2017 svátek má Dana

Jídlo a výživa

7 nejčastějších chyb při pečení bez lepku

7 nejčastějších chyb při pečení bez lepku



Jak to, že se ta rýžová mouka chová úplně jinak než klasická? A proč se mi ty muffiny rozpadly? Nejspíš proto, že děláte některou z nejběžnějších začátečnických chyb. Jaké to jsou a jak se jich vyvarovat?

 

ČTĚTE TAKÉ:

Bezlepková strava neznamená zdravá výživa

Celiakie, alergie, intolerance - aneb za vším hledej lepek

Naučte se vybírat správné a zdravé pečivo!

 

Chyba č. 1: Nevyhnuli jste se křížové kontaminaci
Co znamená křížová kontaminace? Stručně řečeno přenos různých částic (v tomto případě lepku) z jejich přirozeného prostředí (například z klasického rohlíku) na předměty a místa jimi nekontaminované (například drobky z rohlíku se dostanou do pokrmu pro celiaka). Jestliže tedy vaříte a pečete pro nějakého celiaka, tohle je základní pravidlo. Často totiž nepříjemnou reakci (bolest včetně poškození sliznice tenkého střeva) vyvolá jen mikroskopické množství lepku. Pokud máte ve vaší kuchyni přísady obsahující lepek, uložte je daleko od těch bezlepkových. Vždy, než se pustíte do práce, důkladně vyčistěte nástroje na pečení a také kuchyňskou desku.

Chyba č. 2: Používáte pouze jeden druh bezlepkové mouky
Pokusili jste se ve vašem oblíbeném receptu vyměnit klasickou pšeničnou mouku za mouku rýžovou nebo z quinoy a vaše pečení dopadlo katastrofálně? To se občas stane. Různé bezlepkové mouky se totiž chovají úplně jinak, než čekáte – ze začátku velmi nevyzpytatelně. Mějte na paměti, že neexistuje žádná mouka, která by napodobovala texturu a chuť mouky pšeničné. V 99 % potřebujete vždycky nějakou moučnou směs, nejenom jeden druh. Jestli si je ale netroufnete „nakombinovat“, nezoufejte. Ve specializovaných obchodech můžete koupit již „předmíchané“ směsi několika mouk.

Chyba č. 3: Nepřidáváte škrob
Bramborový (nebo tapiokový) škrob má téměř nulovou výživovou hodnotu. Je tedy zcela srozumitelné, že byste je raději vyměnili za mouky, které mají vyšší obsah bílkovin a vlákniny, jako je třeba mouka z hnědé rýže, quinoy nebo kukuřice. Jenže chcete-li, aby bylo těsto pěkně nadýchané a načechrané, nějaký škrob byste použít měli.

Chyba č. 4: Vynecháváte zahušťovadlo
Možná si říkáte, že nechcete do pečiva nebo moučníků přidávat nic navíc, co tam být nemusí. Jenže xanthanová (nebo guarová) guma, což je jemný prášek získaný kvašením cukru a sloužící coby zahušťovadlo, je v některém receptu nezbytná. V pečivu bez lepku funguje jako pojivo udržující jeho strukturu. Bez něj by se upečené bezlepkové muffiny nebo brownies mohly doslova rozsypat a rozpadnout. A to přece nechcete, když jste si s nimi dali tolik práce.

Chyba č. 5: Zkoušíte nahradit klasická vejce

Upéct pečivo nebo moučník bez vajec není samozřejmě nemožné, ale ne vždy je to snadné. Bílkoviny obsažené ve vejcích totiž dodají těstu žádanou vláčnou strukturu. Nicméně můžete vejce nahradit lněným semínkem nebo chia semínky s trochou vody, případně půlkou avokáda. Pak ale hrozí, že bude mít těsto všelijakou konzistenci. Pokud tedy pečete bez lepku a rádi byste i bez vajec, raději volte recepty, které byly rovnou sestaveny bez přítomnosti vajec.

Chyba č. 6: Pečete při moc vysoké teplotě
Vypadají bezlepkové muffiny, jako by byly spálené? Jestliže je pečete při běžné teplotě jako klasické moučníky, není to nic neobvyklého. Bezlepkové buchty a pečivo totiž mají tendenci rychleji zhnědnout. Proto je třeba je péct při nižší teplotě a o trochu déle. Každý recept je sice jiný, ale zkuste snížit na daný recept (pro klasické moučníky z pšeničné mouky) teplotu o 25 stupňů a pečte je přibližně o 10–15 minut déle, než uvádí recept.

Chyba č. 7: Pečete příliš dlouho
Pokud se o bezlepkové pečení zajímáte, víte, že se tyto výrobky mají déle péct. Jenže pozor – příliš dlouhá doba v troubě způsobuje jejich vysušení. Zatímco většina receptů doporučuje zkusit „dopečenost“ tak, že doprostřed zabodnete špejli a sledujete, zda je po vytažení čistá, což signalizuje správné propečení, v případě bezlepkového pečení je optimální vyndat dobroty z trouby už tehdy, kdy je na špejli ještě pár vlhkých drobečků. Může vám to připadat divné, ale zkuste to. Uvidíte, že pak bude pečivo vláčnější.

 

 

iPrima_zeny_v3.jpg

 

Zdroj: Prima ŽENY


Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení

Zpět Zpět na seznam článků

Související články
Pečivo a dieta, jde to vůbec dohromady? Proč jíst/nejíst – Pečivo
Jídlo a výživa Pečivo a dieta, jde to vůbec dohromady?
Jídlo a výživa Naučte se vybírat správné a zdravé pečivo!