Fithall magazín

Úterý 16.1.2018 svátek má Ctirad

Jídlo a výživa

Hřešte ve správou dobu

Hřešte ve správou dobu



Předsevzetí dodržovat nějakou dietu nebo striktní stravovací režim celoživotně, je předem odsouzené k nezdaru. Každé omezení ve výběru potravin nebo velikosti porcí je stále omezením a to je dlouhodobě neúnosné. Pokud vydržíte dost dlouho, určitě zhubnete, ale držet se nelze až do smrti. Co musíme s vypětím všech sil držet, jednoho krásného dne pustíme, protože síly zkrátka dojdou. Pak nastane katastrofa v podobě přejídání se, jojo efektu, frustrace, beznaděje, ztráty motivace či znechucení sama sebou.

 

ČTĚTE TAKÉ: 

Sacharidy k večeři – je to špatně?

10 potravin pro všechny, které u televize honí mlsná

Jste emoční jedlík?

 

Aby k takové pohromě nedošlo, a abyste se zbytečně nevyčerpávali držením něčeho, co udržet nejde, naučte se mlsat a dopřávat si kalorické dobroty v ten správný čas během dne. Energii, kterou byste jinak plýtvali na nesmyslně přísný režim pak investujte raději do cvičení, práce nebo zábavy!
   
A pozor - ještě jedna nesmírně důležitá věc! Hřešení nepovažujte za něco hříšného,  trestuhodného, zakázaného či nesprávného, co vás zavede přímo do dietních pekel - hřešení začněte vnímat jako odměnu, potěšení a motivaci pro další snažení. Hřešení ve správnou dobu vám totiž neublíží - ba naopak - může vaší formě dokonce prospět!
   
Zde je několik tipů jak na to:

Dejte si ráno -  z hlediska hubnutí je v zásadě jedno, zda kalorie sníte ráno nebo večer, nicméně večer míváme mnohem větší sklony k přejídání se a i ta „vůle“ je po celém dni jaksi slabší. Pokud máte rádi sladké, dejte si ho k snídani. Abyste zabránili případnému přejídání se během dne, dodržujte tříhodinové rozestupy mezi jídly a nic sladkého už ten den nejezte.

Dopřejte si po tréninku - po silovém i aerobním cvičení jste vyčerpali zásoby glykogenu ve svalech. Ten je třeba doplnit, aby svaly rostly a sílily. Pokud se po tréninku nenajíte, vaše tělo se dostane do nouzového režimu a nebude chtít pustit ani gram tuku. Zbavte se proto dietářského myšlení typu: „Když cvičím, tak to přece nepokazím jedením!“ a dopřejte si něco sladkého, z čeho byste jinak měli výčitky - dejte si muffin, koláček, kousek čokolády nebo sušené ovoce.

Udělejte pauzu v dietě - po několika týdnech redukčního režimu si udělejte na pár dní dovolenou. To neznamená, že byste se měli začít bezhlavě přejídat, jen si povolte opratě. Zpomalený metabolismus se zase vzpamatuje a po znovunastolení stravovacího řádu budete hubnout o to lépe. Odpočinete si i psychicky - a to je taky strašně důležité!

Užijte si cheat day - máte chuť na všechno, co vidíte či cítíte? Udělejte si legální a plánovaný cheat day, kdy si dáte všechno, co máte rádi a během diety nejíte. Možná, že nakonec zjistíte, že představy o jídle a jeho chuti byly lepší, než jídlo samotné.

Nejezte sami - abyste měli jistotu, že je touha po jídle fyzickou záležitostí, nemlsejte sami večer u televize. Dejte si něco dobrého v dobré společnosti - vyvarujete se tak přejídání z emočních příčin, které vyvolává výčitky svědomí ještě dlouhé dny po „zločinu“.

 

 

660x250_1.jpg

 

Autor: Veronika Červenková


Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení

Zpět Zpět na seznam článků

Související články
Jídlo a výživa Sušené ovoce - sladkosti pro zdraví
Jídlo a výživa Mlsat a nepřibrat: Čím nahradit čokoládu
Jídlo a výživa Záchvatové přejídání. Zbavte se ho!