Fithall magazín

Pondělí 11.12.2017 svátek má Dana

Jídlo a výživa

Ovoce, zelenina, bylinky a koření v měsíci dubnu

Ovoce, zelenina, bylinky a koření v měsíci dubnu



Ajurvéda, tradiční čínská medicína i zdravý selský rozum velí jíst to, co je lokální a sezónní. Co vyrostlo na našich políčkách, našemu středoevropskému tělu prospívá, a když se to navíc nemusí převážet přes půlku planety, prospívá to i životnímu prostředí.
   
S tím, jak se střídají roční období, se přirozeně sklízí a skladují různé plodiny, ale i náš organismus vyžaduje trošku něco jiného na jaře a v létě a něco jiného v zimě či na podzim.

 

ČTĚTE TAKÉ:

10 zdravých potravin pro rok 2017

Chcete zhubnout? Biopotraviny vám vysněnou váhu nezaručí!

Syrové, vařené, pečené, smažené, dušené – jak si jídlo připravit?

 

Naučte se jíst ty nejčerstvější, právě sklizené, plodiny a vařte z toho, co se v danou dobu skladuje. Uvidíte, že se budete cílit skvěle, pochutnáte si, ušetříte a navíc budete ekologičtí!
  
Duben je takový zlomový měsíc - měsíc, kdy končí zima a zvolna se o slovo začíná hlásit jaro. Moc plodin se sice ještě nesklízí, zato ve sklepeních a skladech netrpělivě čekají různé druhy ovoce i zeleniny na svoje uplatnění v kuchyni:

Ovoce  a ořechy - nyní je čas na jablka. Naše tělo má po dlouhé zimě nedostatek vitamínů i energie, a proto je doplňte prostřednictvím křupavých, voňavých, českých jablek. Zároveň je doba skladování lískových a vlašských ořechů, které se k jablkům výborně hodí.
   
Zkuste si ke kávě upéct třeba domácí „krambl“ - dezert z teplých jablek, zasypaný mořem sekaných oříšků, drobenkou a skořicí. Tento pokrm Vás zahřeje zevnitř, ale také dodá tělu potřebnou vlákninu i zdravé tuky. A pozor! Nyní je doba sklizně rebarbory, tak se ji nebojte mezi jablka také zamíchat!

Bylinky - bylinky se v dubnu moc nesklízejí. Výjimkou je řeřicha, bohatá na vitamíny A, C, B1, B3, B6 i E a minerály draslík, sodík, vápník, fosfor, železo a jód. Když si touto zázračnou bylinkou bohatě posypete celozrnný krajíc chleba s čerstvým sýrem, budete mít jistotu, že Vaše tělo dostalo tu pravou jarní vitamínovou vzpruhu!

Zelenina - mezi druhy zeleniny, které se v dubnu ještě skladují, patří brambory, celer, řepa, česnek, fazole, mrkev, petržel i pórek. Nepoužít takové poklady v kuchyni by byla vyloženě škoda! Z kořenové zeleniny můžete vykouzlit hustou a zdravou polévku, nebo rovnou celé nedělní menu.
   
Jako předkrm
připravte na tenká kolečka nakrájenou pečenou červenou řepu, kterou doplníte kozím sýrem, lístky rukoly a to celé zakápněte olivovým olejem.
   
Jako hlavní chod můžete podávat šťouchané vařené brambory s cibulí, česnekem a pórkem - s těmito ingrediencemi ale šetřete, abyste nepřehlušili přirozenou chuť brambor. K bramborám si připravte kousek masa nebo vyzkoušejte vegetariánské karbanátky - nastrouhejte na jemno mrkev, přidejte vařené fazole, pórek, trochu česneku, vejce i hrst strouhanky a karbanátky opečte.
   
K hlavnímu chodu podávejte lehký a pikantní salát z ředkviček, které se právě sklízejí, a proto přinesou na Váš talíř extra porci zdraví.
 
Nezapomeňte si na duben pořídit všechna potřebná semínka i sazeničky - právě nyní nastává čas setí mnoha druhů bylinek a zeleniny, kterými můžete zpestřit svůj jídelníček o něco později!

 

 

660x250_1.jpg

 

Autor: Veronika Červenková


Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení

Zpět Zpět na seznam článků

Související články
Jídlo a výživa Ovoce a zelenina
Jídlo a výživa TOP 5 bylinek na podporu hubnutí
Jídlo a výživa Zázračná semínka