Fithall magazín

Úterý 12.12.2017 svátek má Simona

Jídlo a výživa

Jsou jídla z čínských restaurací dietní?

Jsou jídla z čínských restaurací dietní?



Fenomén čínských restaurací se u nás začal šířit po otevření hranic světu. Jídla jsou v nich připravená velice rychle, téměř vždy chutnají dle očekávání a nejsou ani nijak drahá. Dalo by se říct, že množství restaurací tohoto typu je odrazem jejich oblíbenosti mezi lidmi.
   
Co se ale hubnutí a zdravého životního stylu týče, zas tak úžasné nejsou. Čínská jídla, připravovaná v místních podnicích, jsou většinou smažená v moři oleje, přesolená a plná ochucovadel, o kterých nemáme ani tušení.

 

ČTĚTE TAKÉ: 

Fast food – strašák? Víme, jak se v nich najíst zdravě

Jak se stravovat na dovolené a nepřibrat

Ohrozí stravování v restauracích dietu?

 

Čínská jídla jsou návyková, a to kvůli glutamátu sodnému, jenž se do nich ve velkém přidává. Tato látka má za úkol zvýraznit chuť pokrmu - zvlášť pak chuť, která se nazývá „umami“ (další chutě jsou sladká, slaná, kyselá a hořká).
   
Tím, že glutamát dráždí chuťové buňky, způsobuje vyšší chuť k jídlu a ta zase vede k přibývání na váze. Je tedy lepší se mu vyhnout.
   
Existuje jev, kterému se říká „syndrom čínských restaurací“. U citlivých jedinců se projevuje tak, že se po snědení jídla z takové restaurace dostaví zažívací potíže, pálení žáhy, nadměrné pocení, pocity úzkosti či bolesti hlavy.
   
Na obranu čínského pohoštění je nutné říct, že v asijských zemích glutamát používají hojně také, ale tamní populace netrpí obezitou ani výše uvedenými potížemi.
   
Při návštěvě čínské restaurace dodržujte tato pravidla a minimalizujte tak negativní dopad na vaši kondici i váhové úbytky:

Vybírejte kvalitu - když už jdete do čínské restaurace, vyberte si takovou, která má dobrou pověst, a ve které není prázdno. Víc hostů znamená větší obrat surovin v kuchyni a menší riziko toho, že dostanete jídlo z nečerstvých ingrediencí. Rychlým občerstvením, jež vydávají pokrmy z okýnka přímo do ulice, se velkým obloukem vyhněte!

Nedosolujte - extrémně slaná chuť čínských jídel nevyžaduje další přisolování. Nadbytečná sůl v těle vede k zadržování vody, otokům, přetížení ledvin i vyššímu krevnímu tlaku. Myslete na to, že společně s vaší porcí přijmete několikanásobek doporučené denní dávky, proto v dalších jídlech sůl radikálně omezte.

Dejte si rýži - zapomeňte na hranolky i smažené nudle. Jako přílohu si vyberte rýži, a pokud to jde, požádejte o rýži celozrnnou. Snězte jí jen polovinu porce - v restauracích to s jejím množstvím dost přehánějí.

Ne smaženým jídlům - objednejte si jídlo, které není smažené. Z jídelního lístku se možná nedozvíte, které to je, proto se nebojte zeptat - jde vám přece o zdraví i o dopnutí oblíbených kalhot.

Zelenina - ke každému hlavnímu jídlu, ať už doma nebo v čínské restauraci, si dejte zeleninu. Měla by být čerstvá, nicméně pokud je dušená, také to nevadí - hlavně, ať není smažená!

 

 

660x250_1.jpg


Autor: Veronika Červenková


Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení

Zpět Zpět na seznam článků

Související články
Upoutávky Alternativní přístupy ke stravování – dieta podle krevních skupin
Upoutávky Alternativní přístupy ke stravování – Paleo dieta
Upoutávky Alternativní přístupy ke stravování – Raw food
Jídlo a výživa Alternativní přístupy ke stravování – CKD
Jídlo a výživa Alternativní přístupy ke stravování – Intermittent fasting (IF)