Fithall magazín

Úterý 12.12.2017 svátek má Simona

Jídlo a výživa

Bílý vs. hnědý - jaký cukr si vybrat?

Bílý vs. hnědý - jaký cukr si vybrat?



Mouka a cukr - dvě potraviny, které tvořily základ našich jídelníčků jsou nyní postaveny na pranýř. Mluví se o nich jako o bílých zabijácích, o vinících obezity či jako o novodobém jedu.
   
Je mnohem snazší obviňovat z našich rostoucích břich konkrétní potraviny, než hledat příčiny v nás samotných - v naší lenosti, sedavém životním stylu a přejídání.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Živiny si nejsou rovny

Cukrovka aneb sport léčí

Nápoje a kalorie - 6 šokujících faktů


Ano, cukr není právě tím nejzdravějším, co můžeme do sebe vpravovat, nicméně není ani zákeřně vražedný, jak se o něm s velkou oblibou mluví. Cukr je cukr. Je to sacharid, zdroj energie, který díky tomu, že je složený z malého počtu molekul, se rychle vstřebá do krevního oběhu.    


Cukr dokáže rozkolísat hladinu cukru v krvi, vyprovokovat slinivku břišní k tvorbě hormonu inzulinu, podílet se na tvorbě tukových zásob, způsobovat závislost na sladké chuti, ale také dokáže tělu a mozku dodat energii.
   
Našemu organismu je v zásadě jedno, z jakého zdroje cukr pochází - zda z ovoce nebo z cukřenky. Je pravda, že cukr z ovoce je přírodní a spolu s ním dostaneme do těla nějaké vitamíny, vodu a vlákninu, nicméně chemicky je i cukr z ovoce stále jen cukrem.
   
Když budete tohoto novodobého „zabijáka“ užívat chytře, rozhodně po něm nepřiberete - naopak můžete urychlit svalovou regeneraci a nárůst síly i vytrvalosti - stačí, když si ho dopřejete hned po namáhavé fyzické aktivitě (po dlouhém běhu nebo těžkém silovém tréninku).
   
Pokud se bez cukru jako takového neobejdete, je skoro jedno, zda sáhnete po tom bílém, nebo po hnědém. Bílý cukr nedodá tělu opravdu nic jiného, než čistou, rychle využitelnou energii (4 kcal v 1 gramu). Cukr hnědý je o něco zdravější, než ten bílý, rafinovaný, protože se na něm technologie tolik nevyřádily a ponechaly mu nepatrné množství minerálů - ty vám ale štíhlou linii a stabilní hladinu cukru v krvi rozhodně nezaručí. Hnědý cukr má v jednom gramu naprosto srovnatelné množství energie, to znamená 4 kcal, není tedy o nic „dietnější“!
   
Při výběru cukru se rozhodujte také podle toho, jaké s ním máte úmysly - pokud se chystáte péct klasické moučníky, bílý cukr v různém stupni hrubosti, v nich má nenahraditelné chuťové i technologické místo. Hnědý cukr chutná jinak a chová se také trochu odlišně, proto k tomu při vašich pekařských počinech přihlédněte.
   
Co se týče doslazování kávy, kaší či jogurtů, zkuste spíš sahat po medu, sirupech nebo nízkokalorických sladidlech - opět v závislosti na vašich osobních cílech a preferencích.
   
Po tréninku svalům cukr dodejte v přírodní podobě, to znamená právě prostřednictvím ovoce. Když už se ale rozhodujete, kdy ochutnáte tu lákavou čokoládu od kolegyně z práce, dejte si ji po cvičení (pozor na zkreslené „dietářské" myšlení - cvičím = nebudu jíst a zhubnu rychleji, necvičím = můžu sníst cokoliv, je to stejně jedno).


Energetická hodnota cukru se někdy zbytečně přeceňuje nebo nevnímá správně - když si například představíte velký šálek latté, ve kterém je 200 ml mléka (cca 100 kcal), vypijete společně s ním 10 gramů čistého cukru (laktóza je cukr). Tím, že si ho přisladíte 5 gramovým sáčkem bílého nebo hnědého cukru, dodáte nápoji dalších 20 kalorií, pocházejících z cukru, což už takovou roli nehraje.
   
Zacházejte s cukrem chytře - nemějte z něho fóbii, ale ani mu neholdujte. Když si život přisladíte cukrem, okořeňte si ho pak pohybem!

 

 

660x250_1.jpg

   
Autor: Veronika Červenková


Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení

Zpět Zpět na seznam článků

Související články
Jídlo a výživa Lze z jídelníčku zcela vynechat cukr?
Jídlo a výživa Hroznový cukr - klady a zápory
Jídlo a výživa Čím nahradit bílý cukr?