Fithall magazín

Pondělí 11.12.2017 svátek má Dana

Jídlo a výživa

Bílá vs. celozrnná - jakou mouku si vybrat?

Bílá vs. celozrnná - jakou mouku si vybrat?



Mouka se stala jednou z nejvíc diskutovaných a kritizovaných potravin dneška. Zahalila se do závoje mýtů, pomluv a pověr. Její negativní vliv na lidské zdraví a obvod pasu se ale značně přeceňuje!

 

Na internetu a v časopisech se setkáte s články na téma: „Co se stalo s pšenicí, že po ní všichni tloustneme?“, „Mouka - bílý zabiják!“, „Lepek - příčina nadváhy!“ a podobně. Není pak divu, že se hysterie kolem mouky a cereálních výrobků vesele udržuje a rozšiřuje dál.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Naučte se vybírat správné a zdravé pečivo!

Sestavte si svůj zdravý jídelníček

TOP 6 hloupých mýtů o potravinách


Poprask kolem mouky došel tak daleko, že se dokonce i na přirozeně bezlepkové produkty uvádí, že jsou bezlepkové. Přítomnost, respektive nepřítomnost proteinu lepku v potravinách, se stal marketingovým nástrojem číslo jedna a tyčinka, na které není uvedeno, že lepek neobsahuje, jako by byla méněcenná - přitom diagnostikovaných celiatiků je u nás jen mizivé procento, ve srovnání se zbytkem populace, kterému lepek absolutně nevadí.
   
Málokdo ví, že alergie nebo intolerance lepku buď je nebo není - prevence zde nefunguje. To znamená, že dokud u vás nebyla alergie diagnostikovaná, nemá smysl se lepku vyhýbat!
   
Je pravda, že obiloviny (pšenice a kukuřice obzvlášť) prošli řadou genetických úprav, aby byly odolnější a rostly rychleji. To na jednu stranu umožňuje nakrmit drtivou většinu planety, ale na stranu druhou se pak tyto plodiny vzdalují svým složením od plodin, které konzumovaly naše prababičky.
   
Pšenice, mouka ani lepek nemohou za to, že „západní“ populace tloustne. Může za to fyzická neaktivita, nadbytek kalorií a stres. Hledat viníka v pšeničných lánech je však snazší, než hledat příčinu v sobě samotném.
   
Mouka není zabiják ani nepřítel číslo jedna. Na druhou stranu - když ji nebudete jíst vůbec, také se nic nestane! Takže zbývá to nejtěžší - jíst ji s mírou!
   
Jakou mouku si tedy vybrat?

Bílá pšeničná mouka - hladká, polohrubá i hrubá mouka vždy měly a mají místo v české kuchyni. Tato mouka má vysoký podíl lepku, málo vlákniny a méně minerálních látek. Tělu přináší pouze energii v podobě sacharidů. Pokud chcete péct klasické piškotové těsto či nadýchané koláčky, ničím ji nenahradíte tak, aby vlastnosti a chuť zůstaly zachovány. K buchtě si dejte kousek čerstvého ovoce a jděte si zacvičit.

Celozrnná mouka
- pšeničná, žitná, špaldová, ovesná - má nižší glykemický index, více vlákniny i minerálů. Je tedy o něco „zdravější“, než mouka bílá. Zázračné dietní účinky rozhodně nemá a nižší podíl lepku v ní vám také vyrýsovanější břišní svaly nezaručí.

Alternativní mouky - amarantová, kukuřičná, rýžová, pohanková, sójová, mandlová či kokosová - i takové mouky dnes najdete na pultech supermarketů. Jejich použití nic nebrání, záleží na tom, co máte v úmyslu vařit nebo péct. Tyto mouky jsou dražší, často v bio kvalitě, nicméně v kuchyni se chovají nevyzpytatelně. I zde platí - všeho s mírou! Třeba taková mandlová mouka je sice bez lepku, plná proteinů a „paleo“, nicméně kvůli vysokému obsahu zdravých tuků je velice kalorická.
       
Strava by měla být pestrá, proto s moukami klidně experimentujte, ale pokud nebudete mít k dispozici super zdravý celozrnný chléb a dáte si ten bílý, nic se vám určitě nestane!

 

 

660x250_8.jpg

 

Autor: Veronika Červenková


Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení

Zpět Zpět na seznam článků

Související články
Jídlo a výživa Dietní hit: Pizza placka z květáku. Bez mouky, bez lepku a s minimem kalorií!
Pečivo a dieta, jde to vůbec dohromady? Proč jíst/nejíst – Pečivo
Jídlo a výživa Pečivo a dieta, jde to vůbec dohromady?