Fithall magazín

Pondělí 11.12.2017 svátek má Dana

Jídlo a výživa

Harmonie těla – 2. díl

Harmonie těla – 2. díl

Stravou proti menstruačním bolestem



Být ženou je skvělé. Jemné pohlaví má schopnost dávat život, starat se s láskou o domácnost i své blízké, podávat výkony ve sportu i v práci a vlastně může dělat všechno, nač si jen vzpomene. Nevýhodou ženství naopak bývají občasná trápení, související s menstruačním cyklem - nejen, že je menstruace otravná, ale také někdy pěkně bolí!
   
Bolestivá menstruace (dysmenorrhoea) o sobě dává vědět prostřednictvím silných bolestí v podbřišku a bedrech, nevolností, zvracením a průjmy. Potíže bývají nejhorší zpravidla první dva dny menstruace, kdy je krvácení nejsilnější.
   
Pokud je bolestivá menstruace i vaším problémem, nemusíte věšet hlavu - není totiž nutné cpát do sebe léky proti bolestem a pasivně ležet celý den doma v křečích na pohovce. Stačí naučit se správně jíst - jíst tak, aby tělo nebylo zatěžováno nevhodným stravováním a mělo energii i prostor na vypořádání se s bolestí. Jídlo je sice lékem, nicméně zcela vás bolesti nezbaví. Bolest při menstruaci totiž způsobují pohlavní hormony a ty jsou stravou ovlivnitelné jen do určité míry.
   
Zde je několik tipů, jak opakované měsíční bolesti zmírnit stravou:

Dopřejte si vitamíny - proti menstruačním bolestem se doporučují hlavně vitamíny B6 a C. Všechny vitamíny však mají v těle svou specifickou roli, proto by měly být v jídelníčku v dostatečném množství. Pokud se bojíte, že vám některý z vitamínů chybí, klidně si v období před menstruací i v jejím průběhu naordinujte multivitamínovou kúru v podobě tablet.

Nezapomínejte na minerály - v době menstruace žena nejvíc potřebuje železo, které má vliv na krvetvorbu, dál vápník, ale také hořčík - ten zamezuje křečím. Minerály do sebe hravě dostaneme vyváženým jídelníčkem, ale pokud je potřeba minerálů víc, stačí si opět pořídit kvalitní doplněk stravy. Při menstruačních křečích popíjejte minerální vody víc, než kdy jindy!

Nebuďte „náfuka“ - abyste netrpěly zbytečně, vyhýbejte se pár dní před menstruací a v době menstruace potravinám, které způsobují nadýmání. Když ho sečtete s křečemi podbřišku, je to skoro k nevydržení. Omezte proto konzumaci čerstvé cibule, zelí, kapusty, luštěnin, čerstvého chleba, nadměrného množství vlákniny, sladkostí a dalších potravin, o kterých víte, že vás nafukují.

Pijte a moc nesolte - při menstruaci si hlídejte pitný režim. Čím lépe bude tělo hydratované, tím mírnější budou i bolesti. Uvařte si bylinkový čaj, dejte si minerálku a během dne také popíjejte obyčejnou vodu. Kávu si dopřávejte v omezeném množství - kofein může křeče ještě zhoršit.

Zkuste bylinky - mezi ženami je velice populární kontryhel, který má schopnost vyladit ženský organismus. Dál lze doporučit maliník, meduňku, řebříček, len setý i sezam. Semínka mají mírně projímavé i očistné účinky a obsahují také cenné mastné kyseliny a proteiny. Přidejte si jich čajovou lžičku třeba do ranní ovesné kaše.

 

Druhý díl Harmonie těla je tu pro vás.

Opět nezapomínejte na velmi rychlé a hlasité dýchání, zvané bhastrika: Při nádechu se pupík pohybuje směrem ven a při prudkém výdechu vzduch silně vyfouknete nosem, přičemž se pupík vtahuje dovnitř. Toto dýchání působí jako masáž na vnitřní orgány a aktivuje vaši vlastní energii.

 

Hormonalni-joga-2dil.jpg

 


Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení

Zpět Zpět na seznam článků

Související články
Cvičení a trendy Harmonie těla – 1. díl