Fithall magazín

Středa 22.11.2017 svátek má Cecílie

Jídlo a výživa

Hubnutí a uzeniny

Hubnutí a uzeniny



Uzeniny jsou dle definice mělněné masné výrobky, konzervované uzením nebo technologickými náhražkami uzení. Jejich chuťové vlastnosti i trvanlivost podporuje přidávání soli a dalšího koření.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Jak snížit hladinu škodlivého LDL cholesterolu přirozenou cestou

Sůl a její vliv na zdraví

Vláknina v jídelníčku

 

Uzeniny obsahují velké množství nasycených tuků živočišného původu a mnoho dalších přísad, které je řadí mezi jedny z nejméně zdraví prospěšných potravin. U nás je konzumace uzenin velice oblíbená a Česká republika kvůli tomu drží prvenství ve výskytu rakoviny tlustého střeva i konečníku - a už to by nás mělo od jejich častého pojídání odradit.
   
Spousta soli, koření, tuku a dalších dochucovacích prostředků způsobuje, že nám uzeniny chutnají. Do denního menu určitě nepatří, nicméně občas si je dopřát můžete, a to i v případě, že chcete zhubnout.

 

Dodržujte tato pravidla a minimalizujte negativní vliv uzenin na vaše zdraví:

Hlídejte procenta - čím větší podíl libového masa daný výrobek obsahuje, tím lépe. Na uzeninách rozhodně nešetřete a dopřávejte si jen ty nejkvalitnější. Šunku vybírejte tak, aby měla obsah masa alespoň 90%. Párky a salámy volte opět kvalitní, s co největším procentem čistého masa. Pro děti tyto produkty nejsou vhodné vůbec.

Pozor na sůl - nadbytek soli zatěžuje ledviny a vůbec celý organismus. Způsobuje zadržování vody v těle i vysoký krevní tlak. Určité množství soli je k fungování těla nutné, nicméně bohatě stačí přirozeně obsažená sůl v potravinách. Snědením byť i malého kousku uzeniny do sebe dostanete její doporučenou denní dávku - proto na to myslete a sůl v dalších jídlech omezte!

Méně je více - čím méně ingrediencí ve složení výrobku najdete, tím lépe. Pokud některé názvy téměř není možné vyslovit, nebo jsou uvedená jen čísla a písmena emulgátorů a konzervantů, je to špatně. Když už kupujete uzeninu, chtějte znát složení a dbejte na to, aby bylo co nejjednodušší.

Frekvence
- uzeniny nejezte často. Dopřejte si je jen za odměnu nebo u příležitosti oslavy či rautu. V žádném případě by se na vašem jídelníčku neměly objevovat denně. Jestliže se snažíte redukovat nadbytečné kilogramy, ale večer vás často honí mlsná nebo máte hlad, pořiďte si několik balíčků kvalitní šunky do lednice. Večer ho snězte klidně celý, doplněný zeleninou - můžete mít jistotu, že to vaší linii neuškodí.

Vláknina - uzeniny jezte společně s potravinami, které obsahují vlákninu (ovoce, zelenina, celozrnné výrobky). Vláknina pomůže tělu zbavit se případných nežádoucích látek, které v uzeninách jsou, vyčistí střeva a popožene vaše trávení. O prospěšnosti doplňování masa a uzenářských výrobků vlákninou věděli už naši předkové - možná právě proto se vepřové kombinuje se zelím a tlačenka s cibulí.

 

660x250_1.jpg

 

Autor: Veronika Červenková


Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení

Zpět Zpět na seznam článků

Související články
Jídlo a výživa Vláknina - k čemu nám je dobrá
Jídlo a výživa Dieta a sýry. Jde to dohromady?
Jídlo a výživa Káva, alkohol a hubnutí. Jde to dohromady?