Fithall magazín

Středa 29.3.2017 svátek má Taťána

Jídlo a výživa

Neberte jen tak nějaké vitaminy. Jak poznáte ty nejúčinnější?

Neberte jen tak nějaké vitaminy. Jak poznáte ty nejúčinnější?



Od hořčíku přes multivitaminy po céčko nebo déčko. Vitaminových doplňků se prodává čím dál víc. Jenže ne všechny si jsou rovné. Některé obsahují účinných látek málo, jiné moc. Jak se v tom vyznat?

 

ČTĚTE TAKÉ:

Zimní vitamínové bomby - nepřehlédněte tyto potraviny!

Výživa pro silné kosti

Ovoce a zelenina nesmí chybět ve zdravém jídelníčku

 

Multivitaminy
Multivitaminové tabletky pravidelně užívá asi polovina lidí. Pokud to lékař doporučil i vám, sledujte na obalu následující:

– tabletky by neměly obsahovat více než 2500 IU vitaminu A. Příliš mnoho retinolu, aktivní formy áčka, souvisí se ztrátou kostní hmoty a zvýšeným rizikem zlomeniny kostí. Vědci to ověřili hned ve dvacítce studií.

– hledejte pilulky s obsahem přírodního vitaminu E, protože ten umělý neumí tělo dost účinně využít.

– neberte prášky se železem. Tedy pokud nejste těhotná nebo zrovna nemenstruujete. Není pravda, že by starší ženy automaticky potřebovaly více železa, studie z roku 2011 dokonce ukázala, že u žen nad 60 let, které užívaly doplňky se železem, bylo o deset procent vyšší riziko úmrtí než u těch, které tyto tabletky nebraly.

Vitamin D
Získat dostatek déčka jen z jídla je hodně těžké, samozřejmě pokud nejíte celé dny jen tučné ryby nebo cereálie. Doporučená denní dávka vitaminu D je 600 IU, pokud si vybíráte doplňky s déčkem, berte ty s obsahem D3. Organismus ho totiž dokáže využít výrazně lépe než D2.

Železo
V určitých chvílích vám lékař skutečně může doporučit zvýšit přísun železa. Například pokud máte silnou menstruaci nebo jste anemická. Ovšem železo může mít negativní vliv na váš zažívací systém, především způsobuje zácpu a nevolnost. Lepší je pořídit doplňky, které obsahují železo živočišného původu. A ještě lépe, když budou tabletky obsahovat i vitamin C, který usnadňuje vstřebávání železa. Pokud jde o doporučenou denní dávku, tak ženy pod padesát let potřebují 18 miligramů železa denně, ty starší pak jen 8 mg.

Vápník
Snad každá žena už slyšela, že by měla brát vápník, pokud ho nemá dost v jídle. Ve skutečnosti zobe tabletky s vápníkem celá polovina žen. Co by si měly hlídat? Především by se měly vyhýbat přípravkům s obsahem laktátu kalcia a glukonátu kalcia, protože podle studie zveřejněné v magazínu Výživa v klinické praxi (Nutrition in Clinical Practice) to jsou dvě nejméně koncentrované formy vápníku. Lepšími formami jsou citrát a karbonát, který stojí méně a obsahuje více vápníku, takže nemusíte brát více tablet. Musí se ale brát při jídle a také často způsobuje nadýmání a zácpu. Pokud máte k těmto obtížím sklony, volte raději citrát.

Omega 3 mastné kyseliny
Tablety s omega 3 mastnými kyselinami si získaly obrovskou pozornost, a to oprávněně. Mluví se o nich v souvislosti se zdravím srdce, úlevou od symptomů artritidy a mají i pomáhat v prevenci rakoviny kůže. Vybírejte si doplňky, které obsahují 500 až 800 miligramů EPA (kyseliny eikosapentaneové) a 300 až 500 miligramů DHA (kyseliny dokosahexaenové). Na obalu hledejte i to, zda byly mastné kyseliny získány molekulární destilací, protože při ní se z oleje dostanou těžké kovy a další nečistoty. Pokud jste vegetariáni, dávejte pozor, aby oleje nepocházely z ryb.

Probiotika
Probiotika zlepšují zažívání a navíc pozitivně ovlivňují vaši náladu a imunitu. Osidlují totiž vaše střeva dobrými bakteriemi. Plno lidí je jí i přesto, že je netrápí žádné zažívací obtíže, prostě jen aby si udrželi střeva v pořádku. Vybírejte si doplňky, které obsahují více druhů bakterií, například lactobacily a bifidobakterie. Na etiketě si také všímejte toho, zda tabletky obsahují i prebiotika, která pomáhají probiotikům ve střevě dobře fungovat.

Vitamin C
Když za den sníte dva a půl šálku ovoce a zeleniny, dostanete do sebe kolem 200 miligramů vitaminu C. Doporučená denní dávka je 60 mg, ale odborníci obecně radí ho užívat více. Nejlépe okolo 400 miligramů, polovinu ráno a polovinu odpoledne. Vitamin C totiž hraje roli při růstu a obnově tkání, hojí rány a podporuje zachování kostní hmoty.

Hořčík
Migrény a menstruační bolesti jsou jen dva z mnoha důvodů, proč byste měla brát magnesium. I to se vyskytuje ve více formách – jako oxid, citrát, glycinát… Ženy nad třicet let potřebují 320 miligramů hořčíku denně, proto si kupte tabletky, které obsahují od 300 do 500 mg citrátu nebo glycinátu. Tak se spíše vyhnete průjmu, který mohou hořčíkové doplňky způsobovat. Citrát je navíc rozpustná forma minerálu, takže se dobře vstřebává.

 

 

Zdroj: Prima ŽENY

 

iPrima_zeny_v2.jpg

 


Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení

Zpět Zpět na seznam článků

Související články
Kořenová složka pro lifestyle Proti osteoporóze nejen vápníkem
Péče o sebe Vitamín C proti únavě i vráskám
Jídlo a výživa Chytré vaření – jak nepřijít o vitamíny