Fithall magazín

Úterý 12.12.2017 svátek má Simona

Jídlo a výživa

Co jíst, když máte vysoký cholesterol

Co jíst, když máte vysoký cholesterol



Cholesterol je látka, která pomáhá zpracovávat tuky a podílí se také na tvorbě buněčných membrán. Ačkoliv je slovo „cholesterol“ vnímáno jako něco špatného, sám o sobě vůbec špatný není. Lidské tělo ho nezbytně potřebuje pro produkci hormonů i vitamínu D. Všeho moc ale škodí - a o cholesterolu to platí také - když je ho příliš (zvlášť toho „špatného“), může způsobovat zdravotní komplikace, a to především onemocnění cév a srdce.

 

ČTĚTE TAKÉ: 

Jaká je ideální tepová frekvence pro spalování tuků?

10 zdravých potravin, které koupíte za pár korun

Jak snížit hladinu škodlivého LDL cholesterolu přirozenou cestou

 

Cholesterol dělíme na „hodný“ a „špatný“. Ten hodný, tzv. HDL cholesterol, našemu tělu nijak neškodí, naopak ten špatný, tzv. LDL cholesterol může v našich tělech napáchat pěkné škody.

 

Nebezpečí vysoké hladiny cholesterolu v krvi spočívá v její nenápadnosti - vysoký cholesterol nebolí, ale může člověka klidně zabít, a to bez varování.

 

Část cholesterolu si tvoří náš organismus sám, část přijímáme ve stravě. To, kolik cholesterolu si ale jedinec sám vytvoří, je, jako téměř vše, vysoce individuální a nepředpovídatelné.

 

Donedávna se mělo za to, že vysokou hladinu cholesterolu v krvi způsobují jídla, v nichž je cholesterol obsažený. Poznatky poslední doby ale poukazují na to, že vysoký cholesterol má na svědomí spíš konzumace jednoduchých sacharidů, trans tuků a průmyslově upravovaných jídel.

 

Naše tělo miluje rovnováhu. Když je LDL cholesterolu moc, vzniká problém. Řešením tedy není omezit jídla s podílem cholesterolu a tuků, ale zvýšit hladinu HDL cholesterolu. Takového zvýšení můžeme dosáhnout zařazením zdravých tuků do našeho jídelníčku (losos, avokádo, žloutky, ořechy, semena), omezením příjmu sacharidů (především těch jednoduchých), redukcí nadváhy a pravidelným pohybem. 

 

Není bez zajímavosti, že nás zdravotnické organizace v posledních desítkách let varovaly před tučnými jídly a doporučovaly  naopak nízkotukovou, vysokosacharidovou stravu, ale hladina cholesterolu v populaci dál vesele rostla - tento přístup totiž není funkční. Ukázalo se, že to není nasycený tuk nebo cholesterol, co zvyšuje hladinu LDL v krvi, jsou to sacharidy, a to hlavně ty jednoduché!

 

Co tedy máte jíst?

- Vejce i s žloutky

- Tučné ryby

- Ořechy

- Ořechová másla

- Semena

- Avokádo

- Máslo

- Maso

- Olivový olej

- Zeleninu

 

A čemu se vyhnout?

- Zpracovaným potravinám (koblihy, sušenky, párky, čokoládové tyčinky, listové těsto)

- Jednoduchým cukrům (cukr, bonbony, bílé pečivo, knedlíky, přemíra ovoce)

- Rostlinným olejům

- Snídaňovým cereáliím

- Smaženým pokrmům

- Alkoholu

- Cigaretám

- Fyzické neaktivitě

 

660x250_1.jpg

 

Autor: Veronika Červenková


Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení

Zpět Zpět na seznam článků

Související články
Upoutávky Zvládněte zdravý jídelníček při pracovním vytížení
Jídlo a výživa Sestavte si svůj zdravý jídelníček
Jídlo a výživa Tuky a jejich význam pro lidský organismus