Fithall magazín

Úterý 12.12.2017 svátek má Simona

Jídlo a výživa

Jak vařit levně a zdravě?

Jak vařit levně a zdravě?



Pokud máte rodinu, dobře víte, že živit všechny její členy a současně jim i sobě dopřávat zdravé, kvalitní a chutné potraviny není právě nejlevnější. Když rodinu nemáte a staráte se sami o sebe, stává se mnohdy výběr a nákup potravin také složitou volbou.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Syrové, vařené, pečené, smažené, dušené – jak si jídlo připravit?

Jezte a hubněte s pomocí lokálních potravin

Upečte si zdravější cukroví? Zkuste jinou mouku!

   
Vůbec není jedno, co a z čeho vaříte, protože to, co vkládáte do úst sobě i svým blízkým, se odráží na zdraví, fyzické kondici, psychické pohodě, ale také na naší peněžence.
   
Naučte se vařit zdravě, ale přitom levně! Zde je několik tipů, které vám v tom pomohou:

1. Sezónní potraviny - určitě jste si všimli toho, že se cena ovoce i zeleniny v průběhu roku mění, v závislosti na ročním období. Sezónní potraviny bývají zpravidla levnější, protože je jich aktuálně dostatek. Zaměřte se na nákup a vaření z toho, co právě roste a co se sklízí. V létě si dopřávejte rajčata, okurky, papriky a saláty, na podzim a v zimě se zaměřte na dýně, řepu, mrkev, zelí a kořenovou zeleninu.

2. Lokální produkty - když budete kupovat tuzemské plodiny, nebudete muset platit přirážku za export. Místo španělských jablek kupujte ty česká, zajděte si na farmářský trh, rozhlédněte se po svém okolí, zda nenabízí soused vlastní med nebo brambory. Nákupem domácích produktů pomůžete české ekonomice, farmářům, ekologii, ale také své peněžence.

3. Nekupujte nesmysly - čokolády, sušenky, koblihy, brambůrky, bonbony, krekry - to všechno a mnoho dalších potravin jíst vůbec nemusíte. Tělo je nepotřebuje - ba naopak, tyto potraviny mu jen škodí, tak proč byste je chtěli jíst? Jednou za čas si dopřejte nějakou dobrotu, ale jen kvalitní a v omezeném množství.

4. Selský rozum - nekupujte potraviny dražší, než musí nutně být. Třeba u takových těstovin, sýrů nebo piškotů často rozhoduje o ceně značka, nikoliv složení. Čtěte složení potravin a o jejich hodnotě přemýšlejte. Místo kupovaného müsli si ho připravte doma, zkuste si upéct chleba nebo vyrobit vlastní jogurt. Nejen, že je to zdravější, ale také se u toho pobavíte a navíc ušetříte.

5. Nápoje - je naprosto zbytečné kupovat džusy, limonády a kolové nápoje. Pijte vodu, občas minerálku a čaj. Nic jiného váš organismus nepotřebuje. Když přestanete utrácet za limonády, prospějete svému zdraví, ale také účtu.

6. Svačinky pro děti - malé děti často nedojídají - a to je dobře, protože respektují svůj pocit sytosti. Vy po nich ale dojídejte jen svačinky, které neohrozí vaši linii ani zdraví - ovoce, zeleninu nebo bílé jogurty. Dětem proto kupujte jen svačiny, které po nich můžete beztrestně dojíst, a které budou zdravé nejen pro ně, ale i pro vás.

7. Mražené potraviny - čerstvé je vždy lepší. Pokud ale krmíte rodinu, nebo nestíháte pravidelně nakupovat, ne vždy můžete mít zásoby čerstvých potravin v lednici. Zásobte se mraženou zeleninou, která je podobně kvalitní, jako ta čerstvá a nebojte se ani nakoupit maso v akci do mrazáku do zásoby.

 

660x250_8.jpg

 

Autor: Veronika Červenková


Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení

Zpět Zpět na seznam článků

Související články
Upoutávky Zvládněte zdravý jídelníček při pracovním vytížení
Jídlo a výživa Jak sestavit jídelníček?
Jídlo a výživa Sacharidy, Bílkoviny, Tuky – Víte, kde je najít?