Fithall magazín

Úterý 12.12.2017 svátek má Simona

Jídlo a výživa

10 potravin, o kterých se domníváte, že jsou zdravé a dietní

10 potravin, o kterých se domníváte, že jsou zdravé a dietní



Existuje spousta úhlů pohledů na potraviny i na to, zda je považujeme za zdravé či nikoliv. Říká se, že všechno jídlo je zkrátka jen jídlo, prostředek pro získání energie, a že záleží pouze na tom, čeho kolik zkonzumujeme. Téměř každý výživový poradce vám bude tvrdit něco jiného - nepijte mléko - zahlení vás, pijte mléko - obsahuje vápník, nejezte maso - zatíží váš trávící systém, jezte maso - bez jeho proteinů nepřežijete. V podstatě vám ale nikdo neřekne, co je konkrétně pro vás zdravé a co ne - to musíte zjistit sami.

 

ČTĚTE TAKÉ:

10 potravin, kterým byste se měli obloukem vyhnout

Jak zvládnou návaly vlčího hladu?

Syrové, vařené, pečené, smažené, dušené – jak si jídlo připravit?

   
Určité potraviny se pyšní živinami, které jsou pro lidský organismus nezbytné nebo přínosné. Jiné potraviny naopak dokáží napáchat na našich tělech víc škody, než užitku - zdraví ale není jen zdravím těla!

Podle definice Světové zdravotnické organizace je zdraví tzv. bio - psycho - sociální jednota, a to bychom měli mít na paměti vždy, když něco vkládáme do úst.
   
Představte si třeba zeleninový salát - o tom by asi většina lidí tvrdila, že zdravý je. Je ale z hlediska psychiky zdravý také pro nemocné s poruchou přijmu potravy, kteří nejedí skoro nic jiného? To asi ne. Nebo svíčková s knedlíky - pro naše tělo existují i zdravější pokrmy, ale kdybychom ji odmítli, zklamali bychom babičku, která se s ní dělala celé dopoledne. Odmítnout ji by tedy uškodilo sociálnímu zdraví. Záleží jen na úhlu pohledu.
   
Co se fyzického zdraví týče, existuje několik druhů potravin, o kterých si lidé myslí, že jsou zdravé, ale zas tak úžasné nejsou:

1. Sója
- obsahuje rostlinné hormony fytoestrogeny, které narušují náš vlastní hormonální systém. Technologická úprava z ní navíc dělá naprosto nepřírodní potravinu. Když sóju, tak jedině fermentovanou.

2. Margaríny - už sice většina z nich nemá trans mastné kyseliny, jež jsou rakovinotvorné, ale i tak představují margaríny neuvěřitelně zpracovanou potravinu, se kterou si náš organismus neví rady. Raději si dejte klasické poctivé máslo.

3. Celozrnné pečivo
- ne všechno pečivo hnědé barvy je celozrnné. Ať jíte pečivo bílé, vícezrnné či celozrnné, s jeho konzumací to nepřehánějte. Je energeticky bohaté a navíc plné lepku, který neprospívá všem, nejen alergikům. Přehnaná fóbie z pečiva ale rozhodně také není na místě.

4. Šunka - sice disponuje proteiny a minimem tuků a sacharidů, ale je plná soli - a ta škodí často víc, než pár gramů tuku nebo cukru.

5. Ovocné jogurty
- tolik cukru, kolik obsahují ovocné jogurty, byste si sami nejspíš do tohoto mléčného produktu nenasypali. Raději si kupte bílý jogurt a doslaďte si ho medem nebo džemem.

6. Odstředěné mléko - odtučňováním přichází mléko o tuk, ale také o chuť. Přirozená tučnost mléka od krav je kolem 3,5%, takže proč bychom na tom měli něco měnit?

7. Kokosový olej - nasycené mastné kyseliny se středně dlouhým řetězcem, které v sobě skrývá, nejsou pro naše tělo ničím zdravým. Podobné kyseliny obsahuje také máslo, ale na to je náš středoevropský organismus zvyklý.

8. Sušené ovoce - nemá moc vitamínů, zato cukru a siřičitanů až nad hlavu. Jestli vám chutná, klidně ho jezte, ale nemyslete si, že je toto mlsání zdravější, než třeba hořká čokoláda.

9. Kuskus - je v zásadě těstovina. I když si lidé často myslí, že je zdravý, protože jeho název zní exoticky, není tomu tak. Je zdravý stejně, jako špagety nebo kolínka.

10. Stévie - v poslední době oblíbené nekalorické sladidlo sice nemá energetickou hodnotu, ale mozek dokáže zmást stejně, jako cukr, takže pak budete mít víc chuť na sladké.

 

660x250_1.jpg

   
Autor: Veronika Červenková


Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení

Zpět Zpět na seznam článků

Související články
Jídlo a výživa Jak se ve stáří správně stravovat
Jídlo a výživa Výživa v dospívání
Jídlo a výživa Buďte fit s vaší mamkou - zdravá výživa po 40