Fithall magazín

Úterý 16.1.2018 svátek má Ctirad

Jídlo a výživa

10 superpotravin pro super zdraví

10 superpotravin pro super zdraví



Potraviny, které máme na pultech našich supermarketů k dispozici, se už nedělí jen na zdravé a nezdravé. Existují také tzv. superpotraviny, které by měly být, jak už sám název napovídá, dokonce super zdravé.

Definice toho, co superpotravina je, a co ne, není přesně stanovená - v zásadě se ale jedná o plodiny nebo produkty, které jsou nabité vitamíny, minerály, stopovými prvky, enzymy, vlákninou, antioxidanty, zdravými tuky i proteiny mnohem víc, než jejich běžní konkurenti.

 

ČTĚTE TAKÉ:

10 potravin, kterým byste se měli obloukem vyhnout

Jak se zbavit vyčerpání a získat energii přirozenou cestou?

Zdravé potraviny, které mají víc tuku než kobliha

  
Bez superpotravin se určitě každý obejde, nicméně pokud se staráte o to, co jíte, neměly by na vašem denním menu chybět - jsou vhodnější volbou pro doplnění živin, než průmyslově vyráběné doplňky stravy.
   
Většina toho, co je označované za superpotravinu, se musí dovážet, takže za sebou tito superpomocníci zanechávají ekologickou stopu. V našich podmínkách nikdy v minulosti nebyly k dispozici, a to znamená, že chybět středoevropskému tělu rozhodně nemohou, nicméně mu ani nijak neuškodí - spíš naopak.
   
Drtivá část superplodin vyrostla tam, kde panují drsné a nehostinné podmínky - příroda tak zařídila, aby i tamní obyvatelé nestrádali.
   
Jakých 10 TOP superpotravin byste si měli pořídit do spíže, se dozvíte zde:

1. Chia semínka - semena šalvěje hispánské začínají být velice známá a oblíbená. Mají schopnost na sebe vázat vodu, takže po jejich konzumaci budete mít pocit sytosti - hodí se tedy do redukčních diet. Pyšní se ale také omega 3 nenasycenými kyselinami, proteiny i vitamíny B, A, C či E.

2. Konopná semínka - mají v sobě nenasycené mastné kyseliny v ideálním poměru, což pomáhá našemu metabolismu, reprodukčnímu systému i mozku. Díky nim budete mít zářivou pokožku i lesklé vlasy.

3. Acai
- bobule palmy Euterpe oleraceae jsou plné vitamínu C, A, E i B, manganu, hořčíku, fosforu, draslíku, bóru, mědi, železa, flavonoidů, nenasycených mastných kyselin a spousty dalších zdraví prospěšných látek. Acai je velice silný antioxidant.

4. Spirulina - sladkovodní řasa je známá obsahem vitamínu B12, železa, beta - karotenů, vitamínů, minerálů a dalších skvělých látek. Podporuje imunitní systém, trávení a celkovou vitalitu. Seženete ji ve formě prášku, jako doplněk stravy.

5. Kustovnice - červené bobulky goji můžete přisypat do obilné kaše nebo je chroupat jen tak. Získáte z nich vitamín C, B1 i B2. Kustovnice léčí jaterní choroby a udržuje stabilní hladinu cukru v krvi.

6. Kakao - nepražené kakaové boby v sobě skrývají záplavu hořčíku, železa, manganu i síry - a samozřejmě zdravé tuky.

7. Karob - karob, známý také jako svatojánský chléb, lze dostat v prodejnách zdravé výživy. Jedná se o prášek hnědé barvy, se kterým můžete zacházet jako s kakaem. Má spoustu bílkovin, vitamínů i minerálů. Na rozdíl od kakaa neobsahuje kofein a ani alergeny.

8. Guarana - kofein z paulinie opojné je hlavní výhodou guarany. Vstřebává se postupně, takže jeho působené trvá déle. Pokud jste bez energie, vsaďte na guaranu.

9. Aloe Vera - obsahuje polysacharidy, enzymy, vitamíny, minerály, stopové prvky, organické kyseliny a rostlinné steroly. Dopřát si ji můžete třeba v podobě džusu - jen dejte pozor na vyšší obsah cukru v prodávaných nápojích!

10. Nopal - neboli opuncie, je prášek ze sušených kaktusových fíků - má všechno, co by měla mít správná superpotravina - minerály, stopové prvky i vitamíny. Snižuje rychlost vstřebávání tuků a cukrů, takže pomáhá při redukčních dietách.

 

660x250_8.jpg

 

Autor: Veronika Červenková


Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení

Zpět Zpět na seznam článků

Související články
Jídlo a výživa Jak skladovat potraviny
Jídlo a výživa Potraviny, které posilují imunitu
Jídlo a výživa Jaké potraviny jsou zakázané při hubnutí?