Fithall magazín

Úterý 12.12.2017 svátek má Simona

Jídlo a výživa

Nejíte po 18. hodině? Zhubnete nebo ne?

Nejíte po 18. hodině? Zhubnete nebo ne?



Když chceme redukovat nadbytečné kilogramy, záleží úplně na všem - na tom, co jíme, co pijeme, kolik toho jíme, kdy a s kým jíme i na rozložení makroživin (sacharidů, proteinů a tuků) během dne. Velmi dlouho se tradovalo, že pokud chce člověk zhubnout, neměl by jíst večer po 18. hodině.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Syrové, vařené, pečené, smažené, dušené – jak si jídlo připravit?

10 potravin pro ploché břicho a vosí pas

Jaké tuky a oleje do naší kuchyně?

 

Co je na tom pravdy a zda vám tento přístup skutečně pomůže k zeštíhlení, se dozvíte zde:

1. Energetická bilance - pokud přijímáme víc kalorií, než kolik jsme schopní využít, přibíráme. V případě, že jíme méně a hodně se hýbeme, vzniká tzv. negativní energetická bilance, díky které naopak dochází k úbytku podkožního tuku. Pokud je vaše celková denní energetická bilance negativní, budete hubnout, i když část kalorií zkonzumujete ve večerních hodinách. To je prostá fyzika. Nemůžete se během dne přejídat a čekat, že když toho do 18. hodiny necháte, jako by se nic nestalo.

2. Ranní a večerní typy - lidé se dělí podle biorytmů na dva druhy - skřivany, kteří jsou aktivní ráno a dopoledne a sovy, fungující lépe večer a v noci. Jestliže patříte mezi sovy a po setmění vás čeká spousta práce nebo dokonce trénink, omezovat přísun energie je nesmysl. Naopak skřivani by měli tělu i mozku kalorie dodávat především dopoledne a s přibývajícími hodinami příjem snižovat.

3. Trénink - po každém cvičení musíte doplnit živiny - sacharidy i proteiny, jinak nebude mít vaše snažení adekvátní výsledky. V případě, že trénujete večer, to platí také - a je jedno, jestli docvičíte v 19 hodin nebo o půlnoci. Po tréninku se zkrátka najezte, ať je hodin, kolik chce. Pokud chodíte cvičit ráno, během dne svaly vyživíte a večer už tolik jíst nemusíte - to ovšem neznamená, že jíst nesmíte! Před spaním si dejte klidně zeleninu nebo tvaroh.

4. Makroživiny - frekventovaný a rozšířený názor je ten, že by se ráno a dopoledne měly jíst sacharidy a proteiny a odpoledne a večer spíš proteiny a zdravé tuky. Když se budete tímto principem řídit, po 18. hodině večer jíst můžete, ale jen již zmíněné bílkoviny a tuk - to znamená, že si můžete dopřát zeleninu, maso, vejce, tvaroh, nízkotučné sýry, malé množství ořechů či kousek avokáda. Stále platí, že by pro hubnutí měl být kalorický příjem nižší, než výdej. Nově se začíná prosazovat doporučení úplně paradoxní, které radí ráno jíst proteiny a tuk a sacharidy si nechat na dobu po tréninku nebo na večer. V tomto případě také po 18. hodině jíst můžete, ale naopak spíš sacharidy. To, co konkrétně Vám bude vyhovovat, zjistíte jen vy sami experimentováním a nasloucháním svému tělu.

5. Spánek - přibližně tři hodiny před ulehnutím byste neměli konzumovat nic těžkého. Naopak libové proteiny a např. dušená zelenina určitě nikomu neublíží. Poslední větší jídlo si tedy naplánujte podle toho, kdy se chystáte spát. Pokud si chodíte lehnout po půlnoci, jíst naposledy v 18. hodin je nesmysl - večer budete mít hlad a bude hrozit neplánovaný útok na lednici. Když jdete do postele v deset, večeře kolem šesté je ideální. Pokud máte se spánkem potíže, dejte si na noc sacharidy (třeba malý banán) - pomohou vám usnout a spát v klidu celou noc.

 

660x250_8.jpg

 

Autor: Veronika Červenková


Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení

Zpět Zpět na seznam článků

Související články
Jídlo a výživa Sacharidy při hubnutí. Ano či ne?
Jídlo a výživa Příjem bílkovin při hubnutí
Jídlo a výživa Hubnutí a konzumace tuků