Fithall magazín

Úterý 12.12.2017 svátek má Simona

Jídlo a výživa

Sacharidy k večeři – je to špatně?

Sacharidy k večeři – je to špatně?



Už roky se nutriční specialisté, výživoví poradci i trenéři snaží lidem vsugerovat, že pokud chtějí hubnout nebo si udržovat stabilní hmotnost, měli by sacharidy konzumovat ráno, dopoledne a k obědu a odpolední svačinu i večeři složit z proteinů a tuků - a lidé tyto odborníky poslouchají a dál vesele přibírají. Poslední dobou se ale objevuje zcela opačný názor, který radí snídat bílkoviny a tuk a sacharidy si schovat na večer.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Lze z jídelníčku zcela vynechat cukr?

Sacharidy při hubnutí. Ano či ne?

Příjem bílkovin při hubnutí

 

Kde je pravda, vám ale nikdo neřekne - každé tělo totiž funguje jinak a to, co jednomu vyhovuje, druhému nemusí.

 

Pokud vás láká tento přístup vyzkoušet, zde je několik důvodů, proč byste se do toho měli pustit:

Lepší nálada - sacharidy umožňují produkci serotoninu, hormonu dobré nálady. Když si je dopřejete večer, i náročný den, který máte za sebou, se vám bude zdát pohodovější. Ráno navíc lidé nemají na jídlo takovou chuť, tak proč si to dobré (= pro spoustu lidí sacharidy) vyplýtvat ráno?

Lepší spánek - ti, kteří dodržují nízkosacharidovou dietu, mají často potíže s usínáním i spánkem samotným. Když si dáte odpoledne či večer sacharidy, organismus se zklidní a vy budete spát jako v bavlnce. Nemusí jich být přitom moc! Sacharidy mají schopnost uspat - a právě to může být důvodem, proč se hodinu po snědení ranních vloček cítíte jak vyždímaný citrón. Některé nedávné studie navíc potvrdily, že se během spánku spotřebuje skoro stejný počet kalorií jako při klidovém režimu ve dne. Tvrzení, že se tedy v noci kalorie ze sacharidů nebudou pálit, je mylné.

Vytrvalost - člověk má nejpevnější vůli ráno a během dne. Večer pak motivace k hlídání stravy klesá. Pokud budete v průběhu dne jíst jídla s nízkým podílem sacharidů, ale budete vědět, že na vás doma čeká miska skvělé ovesné kaše, nebo steak a pečené brambory, dodržovat režim bude najednou snazší.

Pálení tuku - skoro celá západní civilizace snídá sacharidy a večeří proteiny - a tloustne. Ráno se kvůli cukrům rozkolísá hladina cukru v krvi, vyplaví se inzulín a ten pomůže tukovým buňkám usadit se pod kůží. Když si dáte ráno proteiny a zdravý tuk, zůstane metabolismus flexibilní a nebude závislý na příjmu cukrů. Zajistíte si tím stabilní hladinu inzulínu a minimální výskyt pocitu hladu i záchvatů přejídání.

Frekvence jídel - pokud budete jíst jídla s obsahem sacharidů, budete mít hlad každé dvě až tři hodiny - a to kvůli inzulínu, který bude stále dokola vyplavován. Pokud si ale během dne naordinujete dietu s nízkým podílem sacharidů, nebudete otroky hladu. Sacharidy si dopřejte po tréninku nebo večer a už nebudete muset neustále myslet na to, že s sebou máte mít v tašce müsli tyčinku, abyste se někde nesložili.

 

660x250_1.jpg

 

Autor: Veronika Červenková


Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení

Zpět Zpět na seznam článků

Související články
Jídlo a výživa Ovoce a zelenina nesmí chybět ve zdravém jídelníčku
Jídlo a výživa Sacharidy, Bílkoviny, Tuky – Víte, kde je najít?
Upoutávky Zdravý jídelníček je polovina úspěchu k vytoužené postavě