Fithall magazín

Úterý 12.12.2017 svátek má Simona

Jídlo a výživa

Syrové, vařené, pečené, smažené, dušené – jak si jídlo připravit?

Syrové, vařené, pečené, smažené, dušené – jak si jídlo připravit?



Celá věda kolem stravování se zabývá tím, co jíst, kolik toho jíst, jak často, s kým, jak rychle, ale také tím, jaký technologický postup k přípravě pokrmů použít. Pokud připravujete jídlo ze zdravých, čerstvých a dietních ingrediencí, nevhodnou úpravou ho můžete velmi snadno změnit v něco nezdravého, nedietního a mdlého - a překvapivě to také trochu funguje i naopak.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Zobání = přibírání

Chytré vaření – jak nepřijít o vitamíny

Proč jíst luštěniny? Jsou zdravé a pomáhají při hubnutí.

 

Naučte se využívat všechny možné technologie přípravy jídel, pochutnejte si, ale zároveň myslete na svoje zdraví i kondici:

Syrové - syrová strava je poslední dobou celkem populární. Výhodou je, že v ovoci i zelenině se jejím tepelným neupravováním zachová maximum nutričních látek - ne ale ve všech. Třeba v takových rajčatech se vařením naopak tělu prospěšné antioxidanty zmnoží. Pokud neholdujete  syrovému hovězímu carpacciu, tataráku nebo sushi, syrové maso jíst nelze. Potraviny jsou také prokazatelně lépe stravitelné, když se povaří. Ideální je proto kombinovat čerstvé saláty a syrové ovoce i zeleninu s vařeným jídlem.

Vařené - vařením jídlo měkne a stává se pro naše tělo lépe využitelným. Vařením ale zelenina a ovoce přicházejí o vitamíny -  upravujte je proto jen krátce. Díky tomu, že člověk začal používat oheň, byl umožněn rozvoj mozku - vaření je tedy přirozené a zdravé.

Dušené - dušení je podobné vaření, jen se používá méně vody. Jídlo se dusí pod pokličkou, ve vlastní šťávě, takže je velmi chutné a dietní zároveň. Lze jen doporučit!

Pečené - pečená masa i zelenina, pokud je nepolijete litrem oleje, jsou zdravotně i pro linii nezávadná. Pozor si dejte u brambor - pečením se v nich složité škroby rozpadají na jednodušší cukry, takže pokud hubnete, brambory raději jezte vařené.

Grilování - grilováním na otevřeném ohni se do našich oblíbených lahůdek dostávají nežádoucí rakovinotvorné látky. Pokud grilování milujete, zkuste používat gril plynový nebo maso a zeleninu balit do alobalu, aby z nich nic nekapalo do ohně.

Smažené - při smažení se jídlo koupe v oleji nebo v sádle a nasákne jím. Jestliže se vyhýbáte přepáleným tukům a chcete si zachovat co nejdéle zdravé cévy i srdce, smažení se vyhýbejte. Pouze v opravdu mikroskopickém množství si dopřejte sem tam smažené brambory, hranolky a chipsy - je v nich totiž přítomný tzv. glyciamid, rakovinotvorná látka - sice jen v malé míře, ale je tam.

Restované - restuje se na malém množství oleje a pouze po krátkou dobu. Využívejte ho hlavně na zatáhnutí masa a krátkou tepelnou úpravu zeleniny.

Jídlo, ať už upravené jakkoliv, si vždy pořádně užijte a vychutnejte!

 

660x250_1.jpg

 

Autor: Veronika Červenková

 


Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení

Zpět Zpět na seznam článků

Související články
Jídlo a výživa Zdravé vaření pro vaše děti
Zdravý životní styl Cvičení nebo strava? Co je pro hubnutí důležitější?
Jídlo a výživa Jak se ve stáří správně stravovat