Fithall magazín

Pátek 15.12.2017 svátek má Radana

Jídlo a výživa

5 tipů, jak se zotavit po porodu přírodní cestou

5 tipů, jak se zotavit po porodu přírodní cestou



Porod je pro ženu jedním z nejbolestivějších zážitků, který výrazně ovlivňuje její fyzický stav, ale i psychické rozpoložení. Po porodu by proto měly matky věnovat svému tělu i mysli zvýšenou péči zahrnující dostatečný přísun vitamínů a živin. Přestože v současnosti existuje nepřeberné množství doplňků stravy, nejkvalitnější jsou ty z přírodních zdrojů.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Domácí posilovna - Cvičení svalstva pánevního dna

Jak se po porodu zbavit povislé kůže na břiše?

Přebytečná kila a cvičení po porodu

 

Ovoce, mořské řasy a chia semínka jako základ
Jednou z klíčových zásad poporodní péče je dostatek kvalitní a výživné stravy. Po porodu totiž nastává období, kdy se tělo potřebuje hojit, ale zároveň musí produkovat živiny i pro dítě. Proto je důležité konzumovat takové potraviny, které jsou bohaté na vitamíny, živiny a minerály. „Nejlepším zdrojem vitamínů je čerstvé ovoce, které obsahuje všechny esenciální vitamíny, potřebné pro zotavení po porodu. Dále je důležité si hlídat dostatečný příjem bílkovin. Ty jsou základem pro správný růst dítěte i regeneraci poškozených tkání matky. Výborným zdrojem přírodních proteinů jsou mandle, slunečnicová semínka a především mořské řasy. Matka by měla konzumovat i dostatečné množství vápníku, který ovlivňuje tvorbu mateřského mléka, ale i železa a jódu. Ideálním zdrojem těchto minerálů jsou semínka chia,“ radí Jan Petr ze společnosti Vitalvibe.

Olej z heřmánku a cypřiše jako dezinfekce
Využívání esenciálních olejů před, během i po porodu má blahodárný vliv na psychický i fyzický stav matky. Je však důležité, aby použité oleje byly stoprocentně přírodní. Správně vybrané éterické oleje mohou zmírnit bolest, ulevit od napětí, napomoci správnému dýchání a celkově přivodit pocit uvolnění, pohody a harmonie. Éterické oleje je možné aplikovat několika různými způsoby. Pro uvolnění oleje do vzduchu se využívá aromalampa, případně se dá olej nakapat na kapesníček a inhalovat. Přímo na tělo jej pak lze nanést masáží nebo v koupeli. Zatímco olej z levandule je vhodný pro masáž hráze, esenciální výtažky z heřmánku římského či cypřiše zase pomáhají díky svým antiseptickým a analgetickým účinkům v době po porodu.

Šípky a bambuckým máslem proti striím
Těhotenství a porod jsou velkou zátěží i pro pokožku. Po porodu ženy často trpí vytahanou kůží v okolí břicha nebo malými načervenalými jizvami, takzvanými striemi. Přestože se vzniklých strií již nelze definitivně zbavit, výběrem správné stravy lze jejich vzniku předejít. „Základem by měly být potraviny bohaté na vitamín C, který výrazně ovlivňuje tvorbu kolagenu. Výborným zdrojem je camu camu, brokolice, květák, kiwi a především šípky. 100 gramů šípků obsahuje až 747 miligramů vitamínu C,“ sdělil Jan Petr. Odborníci rovněž doporučují užívat proti striím bambucké nebo kakaové máslo. Obsahují totiž přírodní oleje, bohaté na aminokyseliny, antioxidanty a vitamín E, který zajišťuje regeneraci kůže.

Koktejl nebo kapsle z placenty přispívají k hojení ran

V moderní západní společnosti je konzumace placenty často tabuizována. Placentu přitom pojídali již před 1500 lety v Číně a dodnes je součástí tamní medicíny. Má totiž jedinečné vlastnosti díky tomu, že je bohatá na proteiny, vitamíny E a B6, železo a obsahuje hormon oxytocin. Tyto látky mají pozitivní účinky na fyzické zotavení, napomáhají k zavinutí dělohy, celkovému hojení ran po porodu a k tvorbě mléka. Zároveň působí pozitivně na psychiku, především v boji proti depresím a výkyvům nálad. Placentu je v současnosti možné konzumovat různými způsoby. Ihned po porodu se z ní dá vyrobit koktejl nebo se po vzoru tradiční čínské medicíny přemění do kapslí.

Cvičení zaměřte na pánevní dno a hýždě
Zatímco po císařském řezu je nutné se zvýšenou fyzickou aktivitou počkat, až se zahojí jizvy, po vaginálním porodu může žena začít cvičit pár dní po porodu. Vhodným počátečním cvičením jsou dýchací cviky, poté lze přejít na protahování nebo jógu. Klíčové je postupně zpevňovat svaly v oblasti hýždí a pánevního dna, dále posilovat břišní stěnu a prsní svaly, čímž se podpoří laktace. Správné cvičení rovněž napomůže k uvolnění páteře, zlepšení cirkulace krve v dolních končetinách a odstranění otoků i k celkovému okysličení těla. V prvních měsících po porodu by se však tělo nemělo výrazně přetěžovat!


Zdroj: Prima ŽENY

 

iPrima_zeny_v3.jpg


Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení

Zpět Zpět na seznam článků

Související články
Zdravý životní styl Po porodu hubněte s rozumem
Jídlo a výživa Co můžu jíst po porodu?
Cvičení a trendy Přebytečná kila a cvičení po porodu