Fithall magazín

Pátek 15.12.2017 svátek má Radana

Jídlo a výživa

Lze z jídelníčku zcela vynechat cukr?

Lze z jídelníčku zcela vynechat cukr?



Z různých zdrojů k nám prosakují zvěsti o tom, že je cukr bílý zabiják. Říká se, že způsobuje epidemii obezity, že kvůli němu trpíme civilizačními chorobami - cukrovkou, zvýšenou hladinou cholesterolu v krvi i vysokým tlakem, že způsobuje fyzickou i psychickou závislost, a že bychom se mu měli zcela vyhnout. Jak je to ale s cukrem doopravdy?

 

ČTĚTE TAKÉ:

Jak se zbavit vyčerpání a získat energii přirozenou cestou?

Sacharidy při hubnutí. Ano či ne?

Potravinová pyramida – návod, jak správně jíst

 

V první řadě je nutné podotknout, že není cukr jako cukr. Sladký cukr je v podstatě jen poddruh toho, čemu říkáme sacharidy. Ty samy o sobě nechutnají sladce a jejich složení je „komplexní“. Až poté, co je sníme, se rozkládají na jednodušší sacharidy, tedy cukry.

Sacharidy nesou v jednom gramu 4 kcal, to znamená stejnou energii, jakou obsahují také proteiny. Není ale vůbec jedno, zda jíme sacharidy nebo proteiny, protože každá tato makroživina prodělává zcela odlišné metabolické procesy.

O tom, zda jsou sacharidy pro člověka nezbytné, se vedou spory. Samozřejmě představují nejdostupnější a nejrychlejší zdroj energie, a to jak pro mozek, tak pro tělo, ale na rozdíl od tuků a proteinů neexistují žádné „esenciální“, čili nezbytné sacharidy.

Pokud se zamýšlíte nad tím, zda je možné z jídelníčku zcela vynechat rafinovaný cukr, odpověď je jednoduchá - ano, je to možné a dokonce vysoce žádoucí. Stačí nejíst průmyslově zpracované potraviny či polotovary a nesladit.

Jednoduchý, sladký cukr si můžete dopřát z jiných zdrojů - z ovoce, medu či rostlinných sirupů. Med i rostlinné sirupy (datlový, javorový, sirup z agáve) není třeba konzumovat vůbec a v podstatě není nutné jíst ani ovoce, ale byla by to škoda - med i ovoce kromě jednoduchých cukrů obsahují také spoustu zdraví prospěšných mikroživin, to znamená vitamínů a minerálů. Cukr z ovoce je zcela přírodní a naše těla ho umí velmi dobře zpracovávat. Když vás tedy bude honit mlsná, dejte si raději jablko či banán, než sušenku.

Pokud chcete hubnout, ovoce si dopřávejte v omezeném množství a jejich konzumaci si nechte na období po tréninku, kdy organismus prahne po doplnění živin.

Jestli si kladete otázku, co dělá cukr s naším tělem a proč se po něm přibírá, zde je odpověď. Poté, co sníte něco sladkého či nabitého sacharidy, mozek dostane signál, že přichází energie. Evolučně má nastavené, že chce energie víc, když je teď ta možnost, protože co kdyby později nebyla? Chce tedy cukru víc a víc. Když se cukr dostane do krevního oběhu, stoupne jeho hladina v krvi - v podstatě cukr zaplaví naše tělo. Slinivka břišní vyprodukuje hormon inzulín, který má za úkol hladinu cukru v krvi snížit a co může, přesune do tkání (svalů, jater apod.), ale když je ho moc, napěchuje ho v podobě tukových zásob do našeho podkoží.

Inzulín je takový zbrklý hormon, který nadbytek cukru v krvi sníží příliš a je ho tam pak zase málo. Mozek dostane signál, že má chtít další, takže zákonitě dostaneme nesnesitelnou chuť na sladké.

Abyste přestali po sladkém toužit, snižujte jeho dávky, nebo ho úplně z jídelníčku vyřaďte. Jezte komplexní sacharidy, a to hlavně po fyzické aktivitě (zaslužte si je!) a čerpejte je především ze zeleniny, brambor, sladkých brambor, luštěnin a původních obilovin (rýže, pohanka, jáhly, amarant, quinoa).

Snažte se o to, aby váš život byl sladký i bez cukru!

 

660x250_1.jpg


Autor: Veronika Červenková


Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení

Zpět Zpět na seznam článků

Související články
Jídlo a výživa Sacharidy - palivo a zdroj energie pro vaše tělo
Jídlo a výživa Bílkoviny v jídelníčku
Jídlo a výživa Hubnutí a konzumace tuků