Fithall magazín

Pátek 15.12.2017 svátek má Radana

Jídlo a výživa

4 nejčastější mýty o snídani

4 nejčastější mýty o snídani



První jídlo dne je pro naše tělo velice důležité. Říká se, že je dokonce nejdůležitějším jídlem z celého dne, ale tak, jako dnes skoro všechno kolem výživy, jsou i snídaně opředené různými mýty.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Müsli k snídani? Dejte si pozor, ne každé je dietní!

Top 5 slaných snídaní

Snídaně - zdravá, krásná a bez lepku


Mýtus číslo jedna se týká načasování - mnozí samozvaní nutriční specialisté nás přesvědčovali (a někteří stále bohužel přesvědčují), že bychom se měli najít nejpozději do hodiny po probuzení, jinak se stane „něco příšerného“. Ve skutečnosti je ale jedno, kdy si snídani dáte - pokud ráno nemáte hlad, nasnídejte se, až hlad mít budete. Tak jednoduché to je. Pokud ale plánujete na začátek dne trénink, něco byste do sebe dostat měli, protože v opačném případě by si tělo bralo energii ze svalů a to v žádném případě nechceme (ano, ze zásobního glykogenu a tuku  by si bralo také, ale svaly jsou po glykogenu tím nejdostupnějším palivem).

Druhý, ale velký mýtus, je raní popíjení džusů a freshů. Skoro nenarazíte na film v televizi, kde by byla snídaně bez čerstvé pomerančové šťávy a ani nenajdete snídani v hotelu, kde by se neservírovaly různé druhy ovocných šťáv, takže to pak vypadá, že snídaně bez džusu je jaksi ošizená. 

Pomerančový džus se skoro stal symbolem dobré snídaně. Když ale ráno do svého žaludku nalijete agresivní ovocnou šťávu, nejen, že si ho podráždíte, ale zároveň s džusem vypijete moře jednoduchého cukru - a není pravda, že to, co ráno sníte, se do večera spálí. Pijte vlažnou vodu (s citrónem), neslazený čaj a kávu.

Mýtus číslo tři - sacharidové snídaně. Producenti potravin se nás už roky snaží přesvědčit, že jíst ráno cereálie a sacharidy je pro nás to nejlepší. Dětem kupujeme čokoládové kuličky, jíme koblihy, loupáky, připravujeme si ovesné kaše, ale po hodině máme už zase hlad.
   
Říkalo se, že to, co člověk ráno zkonzumuje, během dne použije jako zdroj energie, takže si v podstatě můžeme dopřát cokoliv, aniž bychom přibírali. Lidé si tedy myslí, že když posnídají ovesnou kaši, müsli s jogurtem nebo celozrnný rohlík se šunkou, budou mít energii na celé dopoledne a přitom ještě něco zhubnou.
   
Sacharidovou snídaní zvedneme hladinu cukru v krvi, slinivka vyšle na pomoc inzulín, který hladinu zase sníží a pak přijde hlad. Tělo samozřejmě cukr použije jako zdroj energie - takže pak nebude čerpat ze svých tukových zásob. Zkuste zaexperimentovat. Vynechte ráno sacharidy a dejte si je až k obědu nebo po tréninku - uvidíte, jaké zázraky se začnou dít, jak s vaší energií, tak s vaším tělem.

Mýtus čtvrtý - vejce jsou škodlivá. Tomuto mýtu snad už nikdo nevěří. Ve žloutcích je obsažený zdraví prospěšný tuk a spousta nutričně cenných látek, takže si je k snídani klidně dejte. Přidejte k nim poctivou šunku, avokádo, ořechy, kousek masa nebo ryby a o královskou snídani, která vás (na rozdíl od obilných sušenek) zasytí na celé dopoledne.

 

660x250_1.jpg

 

Autor: Veronika Červenková


Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení

Zpět Zpět na seznam článků

Související články
Jídlo a výživa Tipy na zdravé a dietní snídaně
Jídlo a výživa Ovesné vločky - snídaně šampiónů
Jídlo a výživa Nesnídáte – nezhubnete! Začněte od Nového roku.