Fithall magazín

Neděle 17.12.2017 svátek má Daniel

Jídlo a výživa

Dieta a sýry. Jde to dohromady?

Dieta a sýry. Jde to dohromady?



Kdo by nemiloval sýry? Jsou měkké, jemné, se specificky lákavou strukturou, slané, aromatické a dalo by se říct, že i trošku návykové.

Sýr je mléčný výrobek, obsahující mléčnou bílkovinu, tuky a ostatní složky mléka. Vzniká tak, že se do mléka přidá syřidlo nebo kyselina mléčná a to se pak srazí na sýr.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Sůl a její vliv na zdraví

Light výrobky - ano nebo ne?

Proč jíst/nejíst – Mléčné výrobky

   
Sýry se samozřejmě dají vyrobit z různých druhů mléka, od kravského, přes ovčí, buvolí, kozí, až po velbloudí.
   
Rozličná škála chutí sýrů bývá dána druhem použitého mléka, procentem tuku v sušině, působením ušlechtilých plísní či bakterií, délkou zrání, použitými postupy, skladbou krmiva nebo přidáváním bylinek a dochucovadel.

 

Existuje nespočet systémů dělení sýrů - zde najdete dělení podle vhodnosti pro redukci hmotnosti:

Čerstvé sýry - tyto sýry nejsou skryty pod kůrkou, protože se nenechávají dozrávat. Konzistencí připomínají tvaroh a některé z nich jsou pro hubnutí jako stvořené. Vybírejte si ty s nižším procentem tuku, jako je cottage (nekupujte ale odtučněný, přece jenom chceme pocítit nějaký chuťový zážitek), sýry typu lučina a žervé, mozzarella či ricotta. Velice oblíbené je také mascarpone, ale to je kvůli vysokému podílu tuku přímo kalorickou bombou. Řadí se sem také sýry syrovátkového typu, typické syrovátkovou chutí, nižší slaností a přijatelným obsahem mléčného tuku.

Plísňové sýry - poznáte je podle bílé plísně na povrchu. Typickými zástupci jsou sýry jako hermelín, camembert nebo brie. Mají velmi výraznou chuť a ve své originální podobě jsou celkem tučné. K dostání bývají ale také odlehčené verze, které sice přijdou o část chuti, ale také tuku - jak už to u sýrů bývá zvykem. Výhodou je, že se tuk v sýrech většinou ničím nenahrazuje, takže se nemusíte bát přidaných škrobů či jiných náhražek. Nedoporučují se těhotným a kojícím ženám, protože při špatném skladování v nich mohou vzniknout nebezpečné látky. Zdravý dospělý se s nimi vyrovná, ale v těhotenství přestavují zbytečné riziko.

Polotvrdé a tvrdé sýry - relativně dlouho zrají, dobře se krájí a obsahují méně vody. Jako zástupce lze uvést čedar, goudu, eidam, ementál, parmezán či sýr pecorino. Některé druhy jsou tvořeny až z 50% tukem, takže na redukci hmotnosti nejsou vůbec vhodné. Pokud vám nevadí chuť sýrů s podílem tuku kolem 20%, sáhněte po nich, protože ušetříte kalorie, nicméně tučnost do 30% je určitě v omezeném množství pro hubnutí únosná. Třeba takový fitness madeland je chuťově skvělý, ale přitom chudý na tuk.

Tavené sýry - těm se obloukem vyhýbejte. Tavící soli, pomocí kterých vznikají, jsou velice nezdravé pro naše ledviny, ale také kosti (odvápňují je!). Raději sáhněte po čerstvém sýru.

Syrečky - pro hubnutí jsou vynikající. Mají hromadu bílkovin, ale přitom absolutně žádný tuk ani sacharidy. Zde je nevýhodou obrovské množství soli.

 

660x250_1.jpg

 

Autor: Veronika Červenková


Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení

Zpět Zpět na seznam článků

Související články
Jídlo a výživa Cottage sýr pro hubnutí
Jídlo a výživa Mléko - mýty a fakta
Jídlo a výživa Zobání = přibírání