Fithall magazín

Úterý 16.1.2018 svátek má Ctirad

Jídlo a výživa

Iontové nápoje – vyznáte se v nich?

Iontové nápoje – vyznáte se v nich?



Snad každé malé dítě ví, že pitný režim je důležitý. Všude se stále opakuje - pijte, pijte, pijte. Dostatek tekutin je nezbytný pro správnou funkci našeho organismu, pro metabolické procesy, hubnutí, obnovu tkání, ale také pro chod mozku - přemýšlení, paměť i soustředění. Jedině dobře hydratovaná pleť může být krásná a to samé platí o vlasech.  

 

ČTĚTE TAKÉ:

Průvodce proteinovými nápoji nejen pro začátečníky

Co si dát k pití? Vodu!

8 důvodů, proč pít v malém množství pivo

   
Je celkem jasné, že cukrem nabité limonády a džusy nejsou pro tělo zdravé, a že ani vody, oslazené umělými sladidly, nejsou to pravé ořechové. Měli bychom tedy pít co nejvíc čisté vody, slabých čajů a občas si pitný režim zpestřit hodně ředěnou ovocnou šťávou.
   
Ve fitness centrech, ale i na pultech některých supermarketů najdete ještě jedno spektrum tekutin - jsou jimi tzv. sportovní (iontové) nápoje. Tyto nápoje jsou určené celé škále sportovců, od rekreačních až po vrcholové. Dělí se podle koncentrace minerálních látek a dle obsahu dalších  složek na hypotonické, izotonické, hypertonické, hydratační, rehydratačně energetické a energetické.
   
Poznejte, které k čemu slouží a kdy je máte pít, abyste vyšvihli svůj sportovní výkon do vyšších sfér:

Hypotonické - hypotonické nápoje mají tzv. nízkou osmolaritu, to znamená, že z nich snadno přejdou látky do krve. Rychle se vstřebají a přitom nezatíží trávící trakt. Jsou tedy vhodné pro hydrataci organismu, třeba při déle trvajících (nad 60 minut) aerobních aktivitách.

Izotonické - tyto nápoje mají stejnou osmolaritu jako vnitřní prostředí v našich tělech. Vstřebávají se proto o něco pomaleji, než ty hypotonické a používají se především u těch sportů, kde se člověk sice hodně zapotí, ale aktivita netrvá příliš dlouho (cca do 60 minut). Při aktivitách do 60 minut klidně postačí obyčejná voda nebo není nutné pít vůbec, za předpokladu, že jste se hydratovali před výkonem a budete doplňovat tekutiny i po něm.

Hypertonické
- z logiky věci vyplývá, že hypertonické nápoje oplývají vyšší osmolaritou. Při sportu jsou nevhodné, protože mohou kvůli svému složení narušit elektrolytickou rovnováhu těla.

Hydratační - tyto drinky doplní do organismu základní minerály, zabraňují poklesu fyzické výkonnosti při vyčerpání svalového cukru glykogenu, podporují vytrvalost, ale také koncentraci. Obsah sacharidů by v nich neměl být vyšší než 8%, protože čím vyšší je podíl cukrů, tím je pomalejší vstřebávání tekutin do krevního oběhu.

Energetické - v těchto nápojích najdete glukózu, L - karnitin, koenzym Q10 a další látky, jako kofein, taurin a podobně - záleží na výrobci. Při denním cvičení jich rozhodně není třeba.

Sportovní iontové nápoje nejsou vhodné pro běžné pití - pijte vodu a speciální nápoje si dopřávejte jen při fyzickém výkonu.

 

660x250_3.jpg

 

Autor: Veronika Červenková


Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení

Zpět Zpět na seznam článků

Související články
Zdravý životní styl Chcete zhubnout? Pijte!
Jídlo a výživa Nakopněte svůj metabolismus cvičením - 2. díl
Jídlo a výživa Vitamíny, minerály a doplňky stravy - co si vybrat?