Fithall magazín

Neděle 17.12.2017 svátek má Daniel

Jídlo a výživa

Zdravé potraviny, které mají víc tuku než kobliha

Zdravé potraviny, které mají víc tuku než kobliha



Přestože na slovo tuk většina lidí reaguje velmi negativně, není k tomu tak úplně důvod. Je třeba totiž nejdřív rozlišovat, o jaké tuky se jedná. Existují i zdraví prospěšné tuky, které podporují zdravé srdce, udržují nás v dobré psychické kondici a pomáhají zmírnit zhoršování kognitivních schopností.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Vitamíny, minerály a doplňky stravy - co si vybrat?

Chcete opravdu zhubnout? Připravte si dietní svačiny do kabelky.

Jaké tuky a oleje do naší kuchyně?

 

Máme pro vás potraviny, které obsahují více tuku než koblihy s marmeládou (v jedné takové pocukrované kouličce je mimochodem 13 gramů tuků). To, že obsahují tolik tuku, nicméně neznamená, že byste se jich měli vzdát.

Polovina avokáda
V avokádu najdeme mnoho vitamínů - E, C, A a vitamíny skupiny B, minerální látky vápník, měď, železo, magnesium, mangan, fosfor a zinek. Dále obsahuje kyselinu olejovou, linolovou a palmitovou a vlákninu.

Polovina tohoto ovoce obsahuje 15 gramů tuků, což je obrovské množství. Ale většina z nich, konkrétně 10 gramů jsou mononenasycené tuky, které zlepšují hladinu cholesterolu v krvi. Dále jeho konzumace snižuje hladinu cukru v krvi, což při hubnutí je velmi důležité. Také podle studie publikované v magazínu Diabetes Care zdravé tuky brání hromadění tuku v břišní oblasti. Je to paradoxní, ale vypadá to, že čím více zdravých tuků jíte, tím jste hubenější v pase.

Tři velká vejce

Vejce jsou nutričně velmi bohatou potravinou, obsahují především lehce stravitelné cenné bílkoviny, které jsou podle některých odborníků hodnotnější než bílkoviny obsažené v mase nebo mléce. Kromě toho vejce obsahují všechny vitamíny mimo vitamínu C a velké množství minerálních látek – železo, draslík, fosfor, zinek.

Přestože obsahují tolik prospěšných látek, neznamená to, že je můžeme jíst neomezeně. Jsou totiž velmi bohatá na tuk, který se poměrně rovnoměrně dělí mezi nasycené, mononenasycené a polynenasycené tuky.

Dvanáct oliv
Olivy patří mezi ovoce, ale tím zajímavé informace o nich nekončí. Zelené a černé olivy jsou plody jednoho stromu, jen jde o různé stupně zralosti. Černé olivy obsahují asi 20-30 procent oleje na váhu a jsou jemnější. Většina tuků však jsou mononenasycené mastné kyseliny, které patří mezi zdravé tuky. Kromě toho jsou dobrým zdrojem vitamínů E, A, K a D a obsahují také pestrou škálu polyfenolů a flavonoidů. Posilují naši imunitu a zpomalují stárnutí a snižují pravděpodobnost revmatických chorob. Jsou sice zhruba stejně tučné jako koblihy, ale ty našemu tělu rozhodně neprospívají tak, jako olivy.

Třicet gramů neslazeného sušeného kokosu
Pro lidi s potravinovou intolerancí laktózy nebo alergií na mléčné proteiny znamená kokos vhodnou náhradu za kravské mléko. Kokos je velmi výživný a bohatý na vlákninu, vitamíny a minerály. Dá se klasifikovat jako funkční potravina, protože kromě své výživové hodnoty má i mnohostranné, zdraví prospěšné účinky.

Sušený kokos vypadá poměrně nevinně, ale 30 gramů této pochutiny obsahuje 18 gramů tuků. Téměř všechny jsou nasycené, ale nový výzkum naznačuje, že mají v oblasti zdravé výživy své místo. Nemají totiž až takový vliv na onemocnění srdce, jak si lékaři dříve mysleli. Přesto výživoví specialisté nedoporučují jíst víc nenasycených tuků, než je 10 procent denního kalorického příjmu, tedy asi 20 gramů. Se sušeným kokosem to tedy nepřehánějte, je ale součástí zdravé výživy.

Dvě lžíce arašídového másla
Dokážete-li arašídovému máslu odolat a sníte pouze dvě polévkové lžíce, přijmete 16 gramů tuku. Asi polovina z tohoto množství jsou mononenasycené tuky, které by měly tvořit největší část příjmu tuků i v našem běžném jídelníčku a stejně tak by měly nahradit i příjem nasycených tuků. Ze dvou lžic arašídového másla získáte také skoro čtyři gramy polynenasycených tuků. Jejich nedostatek může mít za následek bolavé klouby, bolesti na hrudníku, PMS, píchavé pocity na rukách a nohách, vysoký krevní tlak, nemoci srdce a cév, náchylnost k tvorbě nádorů nebo poruchy trávení a pomáhají snížit riziko vzniku diabetu 2. typu a srdečního onemocnění.

 

 

Zdroj: Prima ŽENY

 

iPrima_zeny_v2.jpg


Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení

Zpět Zpět na seznam článků

Související články
Jídlo a výživa Hubnutí a konzumace tuků
Cvičení a trendy Jak efektivně spalovat tuky?
Zdravý životní styl Kam mizí tuky? Zjistěte, co se děje v těle, když začnete hubnout.