Fithall magazín

Pátek 15.12.2017 svátek má Radana

Jídlo a výživa

Zobání = přibírání

Zobání = přibírání



Zobání znamená jedení mezi hlavními jídly, u televize či počítače, při vaření, nebo když projdete kolem misky s nasypanými oříšky a několik jich bezmyšlenkovitě ukořistíte a spořádáte.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Odhalte chyby ve vašem jídelníčku

Tipy na zdravé a dietní svačiny

Zvládněte zdravý jídelníček při pracovním vytížení


Uzobávání během dne se nemusí na první pohled zdát jako velký problém, ale zdání klame - tato kategorie jídelního chování se totiž pomalu začíná řadit mezi poruchy přijmu potravy. V anglicky mluvících zemích se mluví o tzv. Pickingu nebo Nibblingu a v poslední době se tento fenomén stal terčem odborných studií.
   
Uzobávání se vyznačuje tím, že jíte mezi jídly, a to jak hlavními, tak i mezi svačinami, toto jedení není plánované a má tendenci se opakovat. Takové nežádoucí chování přirozeně vede k nárůstu fyzické hmotnosti.
   
Zobání se velice často vyskytuje jako součást známých poruch přijmu potravy, jako je záchvatovité přejídání (tam je patrné nejvíc), bulimie i anorexie, nicméně je rozšířené také ve zdravé populaci s relativně normálními stravovacími zvyklostmi.
   
To, že zobání vede k přibírání, je zcela zřejmé. Když kromě běžného jídla do sebe dostaneme nevědomky spoustu dalších kalorií, aniž bychom měli pocit, že jsme něco jedli, ručička váhy letí nahoru.

 

Naučte se zobání omezit nebo aspoň uzobávat vědomě, a když už se k tomu odhodláte, zobejte zdravěji:

Plánování - když víte, že večer dávají v televizi váš oblíbený film, a že si budete chtít udělat pohodu se skleničkou vína a miskou oříšků, omezte během dne množství tuků ve stravě a „schovejte“ si je na večer. Oříšky (tyčinky, brambůrky) si odvažte, nasypejte si je do své vlastní misky a nepřidávejte si.

Porce - u zobání je největším problémem nemožnost kontrolovat množství snědeného jídla. Nejezte proto nikdy z celého sáčku nebo společné mísy, neberte si na oslavách jen tak, ze stolu, ale chopte se talířku a na něj naskládejte vše, co plánujete sníst a tím také skončete. Budete mít přehled o tom, co do sebe dostanete.

Co oči nevidí - doma ani v kanceláři nenechávejte na stole žádné volně přístupné jídlo. Zbylé oříšky, sušenky nebo bonbony nasypte do plastové krabičky a schovejte je do šuplíku, zbytky jídla od oběda hned po vystydnutí zavřete do lednice. Minimalizujte možnost, že kolem něčeho dobrého projdete a Vaše ruka po tom automaticky sáhne.

Nedojídejte
- zbytek brambůrků z oslavy s klidným srdcem vyhoďte a nedojídejte ani po dětech. Každý sebemenší zbytek dětské sušenky vám může udělat v hubnutí pěknou paseku. Raději se jídla zbavte a litujte několika korun, než abyste litovali nedopnutých kalhot.

Zobejte zdravě - zobejte nakrájenou zeleninu, ovoce, libovou šunku, nízkotučné tvrdé sýry a nesolené oříšky. Pochutnáte si a přitom do sebe dostanete cenné živiny.

 

660x250_1.jpg

 

Autor: Veronika Červenková


Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení

Zpět Zpět na seznam článků

Související články
Jídlo a výživa Udělejte si čas na jídlo
Jídlo a výživa Jste emoční jedlík?
Jídlo a výživa Zdravé jídlo mi nechutná. Co s tím?