Fithall magazín

Neděle 17.12.2017 svátek má Daniel

Jídlo a výživa

Co dělat? Moje dítě je obézní!

Co dělat? Moje dítě je obézní!



Na frekventovaný výskyt nadváhy či obezity u dospělých jsme si více - méně už zvykli. Špatné stravovací návyky, nedostatek pohybu, stres a další faktory, související s rychlým životním stylem, za sebou zanechávají paseku v podobě epidemie obezity, která nevyhnutelně zasahuje i naše nejmenší. Dětská obezita se bohužel stává tématem číslo jedna mezi pediatry, výživovými poradci, školními zařízeními i samotnými rodiči.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Nadváha. Co všechno vám může způsobit.

Nadváha a společnost

Jídlo jako droga


Chuťové preference se vyvíjejí už v matčině břiše - to, co jí matka v těhotenství i během kojení a čím následně krmí svoje batole, velmi silně ovlivňuje chuťové pohárky i množství tukových buněk dítěte. V prvních letech života děti přebírají stravovací návyky dospělých a tyto návyky lze později jen těžko změnit - a proto je tak důležité učit je jíst zdravě, střídmě, pestře a s radostí.
   
Pokud je dítě obézní, mohou za to vždy rodiče, ať si svou vinu připouštějí nebo ne. Hlavní roli přitom hraje genetika a výchova, tedy to, jak se doma jí a jak se k jídlu přistupuje.
   
Obezita u dětí může vzniknout relativně snadno - těhotná žena s nadváhou si nehlídá svůj jídelníček, „posílá“ nevhodné živiny svému miminku a to si vytvoří na takové živiny návyk. Po narození je kojeno mlékem matky, která svou vlastní správnou výživu zanedbává a tím zanedbává i výživu dítěte. Z toho plyne první pravidlo - během těhotenství a kojení jezte dobře, protože nekrmíte jen sebe, ale také vaše dítě!
   
Kolem čtyř až šesti měsíců života dítěte se začíná s příkrmy. V obchodech najdete spoustu takových, které obsahují přidaný cukr a ten do bříška našich malinkých určitě nepatří. Spoustu cukru v sobě schovávají také „dětské“ sušenky, pufovaná ochucená kolečka, snídaňové cereálie a spousta dalších produktů, určených pro děti od jednoho roku. Tím, že dětem takové výrobky nabízíme, je učíme vyhledávat sladké chutě a budujeme v nich návyk na sladké.
   
V batolecím a předškolním věku se ke slovu často hlásí babičky a tety, které mají vždy něco sladkého nebo tučného po ruce. Děti rozmazlují cukrovinkami, sladkým pečivem, přeslazenými tučnými „smetánky“, když se potomci nudí a zlobí, strčí se jim do ruky rohlík nebo nějaká křupka, utěší se sladkým pitím, a proto později, když takový člověk vyroste a chce se něčím odměnit, ukonejšit nebo zabavit, sáhne automaticky po jídle - a to je špatně.
   
Nejsnazší způsob, jak předcházet obezitě u dětí je správná výživa rodičů i prarodičů. Děti jsou jako houby, které nasávají veškeré informace ze svého okolí a učí se pozorováním a nápodobou, a proto nelze čekat, že když uvidí tátu s párkem v ruce, nechají si namluvit, že to není zdravé.
   
Jestliže chcete, aby vaše dítě jedlo zdravě, jezte zdravě i vy. Pokud chcete, aby se pravidelně hýbalo, dělejte to i vy. To, co sní ve školce nebo ve škole sice vždycky neovlivníte, ale to, jaké stravovací návyky si ponese do svého života, ve svých rukou máte.
   
Odměňujte děti ovocem a zeleninou, výlety do přírody nebo svou pozorností, ne nezdravými potravinami, jezte společně a rozhodně jim nikdy nevytýkejte jejich hmotnost!

 

Neváhejte kontaktovat odbornou pomoc, pokud máte pocit, že si se stravovacími zvyklostmi vašeho dítěte neporadíte.

 

660x250_1.jpg

 

Autor: Veronika Červenková


Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení

Zpět Zpět na seznam článků

Související články
Zdravý životní styl Je sklon k obezitě vrozený?
Zdravý životní styl Dětská obezita, trápení v dospělosti