Fithall magazín

Neděle 17.12.2017 svátek má Daniel

Jídlo a výživa

Vitamínová bomba - zelí

Vitamínová bomba - zelí



Zelí se řadí mezi listovou zeleninu a na našich talířích by se mělo vyskytovat tak často, jak je to jen možné. Jedná se o dvouleté byliny z rodu brukev a bezpečně je poznáte podle listů, které jsou uspořádány do hlávek. Zajímavé je, že ve východoevropských zemích se zelí řekne „kapusta“, což je ale u nás označení pro zcela jinou zeleninu.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Kořenová zelenina – kořeny pro vaše zdraví

Červená řepa – poklad mezi kořenovou zeleninou

Zázrak jménem zelený ječmen


Typicky českou plodinou je červené a bílé hlávkové zelí, které se po zkvašení stává téměř superpotravinou, nicméně mezi zelí patří i jeho asijští kolegové.
   
Pokud chcete udělat něco pro svoje zdraví či zhubnout, mělo by především v chladných měsících představovat volbu číslo jedna.

Hlávkové zelí - je vyšlechtěné z brukve zelné (Brassica oleracea), podobně jako hlávková kapusta, kedluben nebo oblíbený květák. Jeho historické kořeny sahají až do neolitu, takže se jedná o velmi starou plodinu. Díky tomu, že zelí vždy bylo a stále je naším lokálním produktem, ho pořídíte za relativně nízkou cenu.
   
Je velice cenné nejen po výživové stránce, ale také pro své léčivé účinky. Najdete v něm selen, zinek, železo, hořčík, polyfenoly, karotenoidy, jód a vitamíny A i C. Naše tělo chrání před rakovinou plic i trávicího ústrojí.
   
Na vaření zelí může někoho odradit typický sirný odér, ale toho se jednoduše zbavíte tak, že vodu ze zelí slijete a dovaříte ho v páře nebo nové vodě.
   
Krouhané zelí bylo oblíbené už ve starém Římě. Díky kvašení se z něho stane přírodní probiotikum, které nás chrání před onemocněními celé zimní období. Kvašené zelí je zásobárnou vitamínů, mikroorganismů, enzymů i vitamínů skupiny B, jenž vznikají při procesu fermentace.
   
Bílé zelí se pyšní oproti červenému větším podílem vitamínu B 12, kyseliny listové, selenu a zinku. Má asi 25 kcal na 100 gramů, z nichž 1,5 gramů představují proteiny, 4,5 gramů sacharidy a jen 0,2 gramů tuk. V tom červeném najdete víc vitamínu C, provitamínu A a železo. Kaloricky je na tom podobně, jen obsah sacharidů je v něm nepatrně vyšší.
   
Zelí má spoustu vlákniny, která jednak čistí střeva, ale také udržuje stabilní hladinu cukru v krvi. Díky vláknině, vitamínům, minerálů a nízké energetické hodnotě je výborným pomocníkem při hubnutí.

Pekingské zelí - nejčastěji se na regálech supermarketů s pekingským zelím setkáme pod nesprávným označením „čínské zelí“. Pochází z okolí Pekingu a je typické protáhlou hlávkou, kterou užijete jak do salátů, tak k obložení chleba.

Čínské zelí - je výjimečné tím, že netvoří hlávky. Jeho listy jsou asi 20 - 40 cm dlouhé, oproti pekingskému zelí tužší a jsou uspořádané volně.
   
Jak pekingské tak i čínské zelí nezůstávají svým pozitivním vlivem na zdraví rozhodně pozadu! Usnadňují trávení a metabolismus tuků, snižují hladinu cholesterolu, pomáhají s hubnutím a zmírňují záněty střev.
   
Jestliže v kuchyni rádi experimentujete, zkuste si kvašené zelí připravit sami. Pak budete mít jistotu, že společně s ním konzumujete všechno to bohatství nutričních látek, které s sobě ukrývá.

 

660x250_1.jpg

 

Autor: Veronika Červenková


Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení

Zpět Zpět na seznam článků

Související články
Jídlo a výživa Jakou zeleninu konzumovat v zimě
Jídlo a výživa Jak naučit děti milovat zeleninu