Fithall magazín

Pátek 15.12.2017 svátek má Radana

Jídlo a výživa

Červená řepa – poklad mezi kořenovou zeleninou

Červená řepa – poklad mezi kořenovou zeleninou



Vášnivě rudá představitelka kořenové zeleniny je dvouletá rostlinka, která se těší velké oblibě díky své podzemní části. Je zářným příkladem toho, že nemáme knihu soudit podle obalu - pod ošklivou, hnědou slupkou se skrývá hotový poklad!

 

ČTĚTE TAKÉ:

Jaké tuky a oleje do naší kuchyně?

7 červených potravin, které chrání před rakovinou prsu

Pročistěte si organismus jídlem

  
Červená řepa podporuje tvorbu krevního barviva hemoglobinu, jenž se podílí na zásobování organismu kyslíkem. Pokud aktivně sportujete, vsaďte na řepu - posune vaše výkony na vyšší úroveň. Díky vláknině a polysacharidům udržuje stabilní hladinu krevního cukru, čímž zabraňuje nadměrnému ukládání tuku a záchvatům vlčího hladu.
   
Jestli kolem ní stále chodíte v obchodě s nedůvěrou, zde je několik pádných důvodů, proč po ní sáhnout:

Je lokální - ačkoliv původně pochází ze Středomoří, v naší půdě se jí daří skvěle. Tím, že jíte potraviny, které vyrostly na území naší republiky, nejen podpoříte místní zemědělce, ale také prospějete svému zdraví. Naše těla jsou uzpůsobená k tomu, aby dobře zpracovávala plodiny z české půdy a tím, že na naše stoly neputuje přes celou planetu, chrání jak životní prostředí, tak nutriční látky, které jsou v ní obsažené.

Je léčivá
- látka betain, jenž se v řepě schovává, brání kornatění tepen a podporuje funkci jater. Barvivo, které nás při přípravě řepy v kuchyni trochu zlobí zase pomáhá rozšiřovat věnčité tepny a zpevňovat stěny vlásečnic. Je močopudná, takže vás může zbavit otoků a zadržování vody v těle. Pomáhá vylučovat sůl z těla, podporuje činnost žaludku i tvorbu žluči, aktivuje tvorbu červených krvinek a čistí organismus od odpadních látek.

Je „dietní“ - ačkoliv je červená řepa relativně sladká a nabitá sacharidy, nebojte se jí, protože má nízký glykemický index, který není hrozbou pro vaši slinivku a tím pádem ani pro linii. Na 100 gramů řepy připadá přibližně 45 kcal - z nich 1,6 gramů tvoří bílkoviny, 9,5 gramů sacharidy a 0,1 gramů tuk. Snižuje pravděpodobnost ukládání tuku kolem jater (tzv. steatóza) a reguluje metabolismus tuků (triglyceridů a cholesterolu).

Je plná vitamínů a minerálů - řepa je výborným zdrojem draslíku, hořčíku, vitamínu C, vitamínů skupiny B a antioxidantů. Patří mezi zeleninu, která vařením podíl antioxidantů neztrácí, podobně, jako je tomu třeba i u rajčat. Pyšní se vysokým obsahem železa, mědi, zinku i manganu.

Je lahodná
- řepa se hodí do salátů, polévek, ale také jako příloha k masům či na přípravu vegetariánských jídel. Je nasládlá a zároveň trochu štiplavá. Zkuste ji dvě hodiny péct v alobalu v troubě na 190°, nakrájejte ji na tenké plátky a podávejte s kozím sýrem. Je to delikatesa. Pokud máte doma malé děti, nebojte se jim řepu naservírovat. Díky sladké chuti je společně s mrkví a sladkými bramborami oblíbená i u těch největších vybíravců.

 

660x250_1.jpg

 

Autor: Veronika Červenková


Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení

Zpět Zpět na seznam článků

Související články
Jídlo a výživa Ovoce a zelenina
Jídlo a výživa Jakou zeleninu konzumovat v zimě
Jídlo a výživa Nachlazení zažeňte zeleninou a bylinkami