Fithall magazín

Pátek 15.12.2017 svátek má Radana

Jídlo a výživa

Jaké tuky a oleje do naší kuchyně?

Jaké tuky a oleje do naší kuchyně?



Dávno už odzvonilo době, kdy byl tuk považován za nepřítele číslo jedna v hubnutí, ale také za strůjce oběhových a srdečních chorob. Díky osvětě se lidé postupně tuků přestávají bát a zařazují je zpět do svých jídelníčků.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Ideální postava – kolik máme mít tuku, svalů a vody v těle?

Kam mizí tuky? Zjistěte, co se děje v těle, když začnete hubnout.

Potravinová pyramida – návod, jak správně jíst

 

Výzkumy v oblasti fungování lidského těla naznačují, že za vysoký cholesterol v krvi vůbec nemůže příliš tučná strava, ale strava plná zpracovaných potravin a jednoduchých sacharidů. Výzkumy také poukazují na fakt, že naše tělo tuk ke své funkci nezbytně potřebuje, a že díky němu lépe funguje. S pokrokem v potravinářských technologiích je ale čím dál těžší vyznat se v tom, který tuk je pro náš organismus vhodný a v jaké podobě, a který nikoliv.

Poznejte taje tuků a olejů a naučte se s nimi zacházet tak, abyste měli jistotu, že svému tělu dáváte jen to nejlepší.

Tuky jsou, chemicky řečeno, estery vyšších mastných kyselin s trojsytným alkoholem glycerolem. Přírodní tuky tvoří převážně tři mastné kyseliny, a to kyselina olejová, linolová a palmitová.

Co se vhodnosti zařazení do jídelníčku týče, rozlišujeme tuky více-nenasycené a nasycené. Ty více-nenasycené najdete v rostlinách a rybím tuku. Nezvyšují (některé naopak snižují) hladinu cholesterolu v krvi, a proto by se dalo říct, že jsou zdravé. Setkáte se s nimi rovněž pod označením omega 3 a omega 6. Jestli tedy chcete pro svoje zdraví udělat maximum, jezte tučné mořské ryby (lososa, makrelu a pod.), ořechová másla, avokádo a také zobejte semínka (lněná, dýňová, chia) a  používejte oleje z nich vyrobené.

Největším strašákem ve světě tuků jsou tzv. trans-mastné tuky, jenž páchají zvyšování cholesterolu v krvi, ale také se jim často přisuzuje vliv na rakovinné bujení. Při výrobě margarínů a tuků do potravin zastaralými technologiemi vznikají ztužováním (hydrogenací) olejů. To, zda výrobek trans-mastné tuky obsahuje, se z jeho obalu bohužel nedozvíme. Nejčastěji byly (a někdy u levnějších potravin stále jsou) k nalezení v margarínech, rostlinných pomazánkách, listovém těstě, koblihách a cukrovinkách - a těm se raději vyhýbejte.

Nasycené mastné kyseliny obsahuje především tuk živočišného původu, který bychom ve velkém množství rozhodně konzumovat neměli. Poslední dobou se vede válečné tažení proti tuku palmovému, který je sice rostlinného původu, nicméně obsahuje spektrum mastných kyselin, jenž je pro zdraví zcela nevhodné. Kokosový olej ale za tím palmovým nezůstává ve své nevhodnosti pozadu, jen se o něm tolik nepíše. Co se týče sádla a másla, nebojte se ho používat - naše „středoevropské“ tělo je uzpůsobené k tomu, aby do sebe dostalo trochu živočišného tuku, ale rozhodně není zvyklé na tuk, pocházející z exotických kokosů a palem.

Při volbě tuků a olejů, používejte selský rozum. Raději sáhněte po kvalitním másle, které je vyrobené zkrátka jen z mléka, než po margarínu, kterého trápily celé hodiny někde v továrně nesčetnými technologickými postupy. Oleje nekupujte ty nejlevnější a respektujte účel, kterému by měly sloužit - na těch za studena lisovaných nesmažte a ty, jenž jsou určené pro tepelnou úpravu, také zbytečně nezneužívejte.

 

660x250_1.jpg

 

Autor: Veronika Červenková


Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení

Zpět Zpět na seznam článků

Související články
Zdravý životní styl Zázračné účinky přírodních olejů
Jídlo a výživa Hubnutí a konzumace tuků
Jídlo a výživa Tuky a jejich význam pro lidský organismus