Fithall magazín

Pátek 15.12.2017 svátek má Radana

Jídlo a výživa

Problémy s trávením? Zbavte se jich změnou jídelníčku!

Problémy s trávením? Zbavte se jich změnou jídelníčku!



Trávení je alfou i omegou naší pohody a spokojenosti, ale také hmotnosti. Pokud má člověk potíže se zažíváním, nemůže si pochutnat na dobrém jídle, musí pečlivě volit, co může sníst a co nikoliv, téměř se třese strachy před ochutnáním něčeho nového a situace, kdy má jíst s rodinou či přáteli, se stávají velmi nepředvídatelnými.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Vláknina pomáhá hubnout. 8 nejzajímavějších faktů o vláknině.

Rezistentní škrob – přírodní zdroj vlákniny

Máte zpomalený metabolismus? Rozhýbejte ho!

 

Porouchané trávení může způsobovat nepříjemné až bolestivé stavy, s příznaky, jako jsou pocity těžkosti a přeplněného žaludku, pálení žáhy, vracení se jídla zpět do jícnu, často se vyskytuje plynatost, křeče v žaludku i střevech, ale také průjem nebo naopak zácpa.

Trávení je metabolický biochemický proces, který má za cíl získávat živiny z přijaté potravy. I když se v těle člověka subjektivně nic nekalého dít nemusí (výše zmíněné příznaky), je možné, že organismus není schopný z nějakého důvodu z jídla živiny vstřebat. Pak nastává situace, kdy jíme třeba ovoce a zeleninu po kilech, ale vitamíny přijdou vniveč, ládujeme se masem, nicméně proteiny zůstávají nevyužity a zatěžují naše ledviny a sacharidy, místo toho, aby sloužily jako zdroj energie, se rychle spěchají ukrýt do našich boků, v podobě tukových polštářků.

Příjem i zpracovávání jídla není pouze záležitostí těla. Říká se, že někdy špatné trávení naznačuje, že nemůžeme „strávit“ něco nebo někoho ve svém životě.
Než tedy začnete podnikat opatření pro lepší trávení, zamyslete se, jestli náhodou není ve vašem životě něco „špatně stravitelného“. Pak zkuste tyto tipy a začněte si opět dobré jídlo užívat naplno:

Pijte - nedivte se, že máte problémy s trávením i nadváhou, pokud málo pijete. Voda odplaví škodliviny z našeho organismu, pročistí ho a hydratuje. Je také jedním z nejlepších pomocníků proti zácpě. Pijte aspoň 2 - 3 litry čisté vody denně a trávení bude šlapat jako stroj.

Jezte pravidelně - ráno nesnídáte, k obědu slupnete něco malého a večer se najíte k prasknutí. Druhý den si dopřejete opulentní snídani, ale pak se začnete omezovat, abyste nepřibrali. Organismus je nepravidelnostmi ve stravování zmatený a nejen, že mnohem víc ukládá tuk, ale také neví, kdy se má chystat „do akce“ a kdy být v klidu.

Jezte menší porce - když do kotle přiložíte naráz moc dřeva, uhasíte oheň. Stejně tak to funguje s jídlem - malé porce metabolismus i trávení rozdmýchají a popoženou, velké porce ho uhasí. Jestliže  navíc bojujete s pálením žáhy, na velké porce nadobro zapomeňte.

Přidejte vlákninu - proti pálení žáhy i proti zácpě skvěle funguje vláknina. Je to stále ta samá písnička - zařaďte do jídelničku ovoce, zeleninu i celozrnné výrobky a vláknina seřídí vaše trávení jako hodinář složité hodinky. Bohatě bude stačit, když do sebe dopravíte vlákninu z přirozených zdrojů - doplňky stravy nejsou nutné. Hrozilo by pak, že jí budete mít nadbytek a ten umí břicho pěkně nafouknout.

Jezte pomalu - když jíte rychle, spolykáte s jídlem také spoustu vzduchu. Ten pak v trávicím traktu dělá neplechu, tlačí v žaludku a způsobuje nadýmání. Jezte pomalu, dobře žvýkejte a o svém trávení nebudete vědět.

Hýbejte se - pohyb je všelékem. Jednak se díky němu udržíte v kondici, ale také nastartujete metabolismus a rozhýbete střeva. Ne nadarmo se říká, že na čerstvém vzduchu to tráví nejlíp, proto dřív, než zajdete do lékárny, vyrazte na dlouhou procházku.

 

660x250_1.jpg

 

Autor: Veronika Červenková


Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení

Zpět Zpět na seznam článků

Související články
Jídlo a výživa Tři pravidla správného trávení sacharidů
Jídlo a výživa Máte občas potíže s trávením? Zkuste anýz!
Zdravý životní styl Vede Vaše jídelní chování k nadváze?