Fithall magazín

Neděle 17.12.2017 svátek má Daniel

Jídlo a výživa

Nesnídáte – nezhubnete! Začněte od Nového roku.

Nesnídáte – nezhubnete! Začněte od Nového roku.



Dobře víte, že když se chcete zbavit nějakého toho kilogramu navíc, měli byste mít celkový denní energetický příjem nižší, než výdej. Hubnutí ale není fyzika - vstupuje do něho mnoho dalších faktorů, jako třeba rozložení živin v průběhu dne, ale také zastoupení makroživin v jednotlivých jídlech.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Ovesné vločky - snídaně šampiónů

Tipy na zdravé a dietní snídaně

Sacharidy, Bílkoviny, Tuky – Víte, kde je najít?

 

Ne nadarmo se říká, že snídaně je nejdůležitější jídlo dne. I když se v posledních letech objevují články o tom, že snídat vlastně vůbec není nutné, drtivá většina lidí mnohem lépe hubne, když si ráno dopřeje něco hodnotného do žaludku.

První jídlo po probuzení je nezbytně nutné k tomu, abychom organismu dodali živiny po dlouhé noci, kdy energii ani živiny nepřijímal. Díky tomu, co si do úst vložíme, můžeme svoje tělo  i mozek buď nastartovat, nebo úplně odrovnat.
   
Spousta lidé nesnídá, protože ráno nemá hlad, ale ani chuť jíst. Pokud i Vy patříte mezi „nesnídače", věřte tomu, že chuť a hlad se dají vycvičit. Tím, že budete denně snídat ve stejnou hodinu, naučíte se to. Buďte trpěliví a určitě aspoň něco rozžvýkejte, i když nemáte na jídlo ani pomyšlení. Zanedlouho se tělo o přísun živin přihlásí samo.

Jestliže do sebe nejste schopni hned vpravit větší porci něčeho nutričně vyváženého, začněte klidně malým banánem nebo si během cesty do práce vychutnejte kefír či jogurtové mléko.

Vyzkoušejte si, zda vám vyhovují víc sladké nebo slané snídaně a při nákupu myslete na to, že budete ráno nějaké jídlo potřebovat. Pokud nenajdete v lednici nic, co byste si dali, jste zpět na cestě k vynechávání snídaní a pozvolnému přibírání.
   
Lidé občas argumentují tím, že když se nasnídají, mají během dne větší hlad, než když ráno nejí nic. To je dáno tím, z čeho se snídaně skládá. V případě, že svůj žaludek oblažíte koblihami, muffiny, koláčky či bílým pečivem s máslem a medem, vyženete si hladinu cukru v krvi do nebeských výšin a po chvilce opravdu hlad zase ucítíte. Připravujte si proto raději celozrnné pečivo a obilné kaše (ovesnou, pohankovou, jáhlovou, amarantovou či špaldovou), ze kterých získáte komplexní sacharidy. Sacharidy doplňte bílkovinami v podobě libové vysokoprocentní šunky, nízkotučného sýra, vajec či proteinového prášku do kaše a nezapomeňte ani na zdravé tuky - avokádo, ořechy i semínka. Bílkoviny a tuky mají schopnost snížit glykemický index pokrmu, takže pak nebudete mít hlad a navíc dodáte tělu spoustu cenných živin pro jeho fungování.

I když máte pocit, že pokud vynecháte snídani, sníte toho za den méně, je tento dojem často mylný. Výzkumy ukázaly, že lidé, kteří vynechávají snídani, mají tendenci konzumovat větší porce následujících jídel během dne, ale také si volí potraviny s vyšší energetickou hodnotou.

Neexistují pravidla pro to, do kolika minut či hodin po probuzení byste měli něco sníst. Klidně si ráno v vypijte svoji kávu, vypravte děti do školy a až budete mít klid, něco si dejte. Nasnídat se můžete také v práci, ale určitě během jedení nezírejte do monitoru počítače. Je zkrátka jen na vás, zda se z vyhřáté postele přesunete rovnou k jídelnímu stolu nebo zda necháte svému žaludku chvilku na probuzení.

Snídejte vydatně a dobře, protože to, co sníte ráno, organismus během dne spotřebuje a neuloží si v podobě tuku.

 

660x250_1.jpg

 

Autor: Veronika Červenková

 


Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení

Zpět Zpět na seznam článků

Související články
Jídlo a výživa Pokrm, který vás udrží přes podzim a zimu v kondici