Fithall magazín

Neděle 17.12.2017 svátek má Daniel

Jídlo a výživa

Naučte se jíst pomalu

Naučte se jíst pomalu



Při hubnutí i udržování stabilní tělesné hmotnosti není důležité jen to, co jíme, kdy to jíme a v jakém množství, ale také jak to jíme. Tempo jedení je ovlivněné mnoha faktory - jedním z nich představuje návyk z dětství. Rodiče i učitele nás popoháněli, abychom se s obědem neloudali, povzbuzovali nás v rychlém jedení a ty nejrychlejší chválili s tím, že jsou králové či královny. V dospělosti, kdy spěchat nemusíme, máme ale často pocit, že když svoji porci sníme rychle, jsme králové a královny také.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Co jíst, abychom zůstali štíhlí

Jak na výživu ve stáří

Výživa v dospívání

 

Vliv na rychlost jedení může mít i počet členů domácnosti - v rodinách s více dětmi se často říká, že kdo zaváhá, nejí. Když si sníte svoje jídlo rychle, nikdo vám ho sníst přece nemůže.

Blahobyt či chudoba mají na tempo konzumace dopad také. Ať už se jedná o chudobu finanční (nemůžete si dobré jídlo koupit, a když se k němu dostanete, zhltnete ho, abyste o ně nepřišli) či nutriční (omezujete se ve výběru potravin, a pokud si jednou za čas dovolíte zhřešit, jste jak utržení z řetězu).

Pomalu bychom měli jíst proto, aby mozek stačil zaregistrovat signály o nasycení z žaludku, ale také z krve. Celý proces trvá asi 15 - 20 minut od počátku jedení a často je ovlivněný individuálními návyky - někdo zkrátka sytost rozpozná dřív, někdo později. Díky delší době nad talířem si zároveň jídlo mnohem lépe vychutnáme.

Zkuste se držet těchto jednoduchých tipů a už nikdy nebudete vylizovat talíř jako první:

1. Uvědomte si, že jídlo vám z talíře nikdo nevezme (před dětmi si ho chraňte).
2. Na vidličku (lžíci) začněte nabírat až v momentě, kdy máte v ústech prázdno.
3. Krájejte si jídlo na menší kousky.
4. Žvýkejte dlouho - pro trénink zkuste každé sousto skousnout 10 x. Počítání skousnutí vás navíc přinutí soustředit se na to, co vlastně jíte.
5. Mezi každým soustem pokládejte příbor .
6. Při jedení se nedívejte na televizi, nečtěte, neseďte u počítače. Zkrátka jen jezte.
7. Mezi každým soustem pokládejte příbor.
8. Jezte víc jídel, která musíte důkladně kousat.
9. Uprostřed jídla vstaňte a běžte se podívat z okna nebo se napijte vody.
10. Během jednotlivých soust zhluboka dýchejte.
11. Při jídle upíjejte perlivou vodu.
12. Před jedením si řekněte, jak dlouho budete jíst (např. „Tento oběd budu jíst 15 minut“) a svoje předsevzetí dodržte. Čas postupně prodlužujte.
13. Během jídla vnímejte, co se děje s vaším tělem - jaký pocit máte v ústech, jaký pocit máte v žaludku - cítíte v něm slabý tlak? silný tlak? jak rychle dýcháte?
14. Před jídlem si dejte velký zeleninový salát. Částečně zaplní Váš žaludek a Vy pak nebudete jíst tak rychle.
15. Mluvte u stolu o příjemných tématech a během mluvení rozhodně nejezte.

Naučte se jíst pomalu a začněte vnímat signály vašeho těla. Jedině tak dosáhnete dlouhodobě stabilní a zdravé hmotnosti.

 

660x250_1.jpg

 

Autor: Veronika Červenková


Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení

Zpět Zpět na seznam článků