Fithall magazín

Neděle 17.12.2017 svátek má Daniel

Jídlo a výživa

Jaká je správná porce jídla při hubnutí?

Jaká je správná porce jídla při hubnutí?



V dnešní době se považuje téměř za samozřejmost, že mají lidé povědomí o zdravém životním stylu, správném jídelníčku i vhodných a nevhodných potravinách. Kdo čte občas ženské časopisy a novinky na internetu, jakoby byl téměř expertem na diety a hubnutí.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Jíte málo a nebo moc?

Jak zahnat hlad a přitom nepřibrat

10 psychologických triků při hubnutí

 

Víme, že máme jíst 5 - 8 x denně, měli bychom snídat, konzumovat zeleninu a libové maso, vyhledávat potraviny s vysokým obsahem vlákniny, nevyhýbat se nízkotučným mléčným výrobkům a to vše zalévat čistou vodou. Neměli bychom se přecpávat - máme jíst normální, přiměřeně velké porce. Co to ale znamená přiměřené porce? A jak velké porce jednotlivých skupin potravin jsou vlastně normální?

Už na obalech některých produktů se uvádí, na kolik porcí je dané množství určené, a občas se také dokonce dozvídáme, kdy máme tuto potravinu jíst. Producenti potravin to s námi jistě nemyslí zle, nicméně ne vždy vystačí balení jogurtu pro celou čtyřčlennou rodinu a někdy je sáček smažených lupínků pro jednoho až příliš.

Zamyslete se nad velikostmi svých porcí a zkuste je upravit podle vašich osobních cílů.


Přílohy a pečivo - pokud chcete hubnout, obecně jezte sacharidů méně. Rýže vám postačí polovina sáčku, těstoviny zvažte v suchém stavu a odsypte si 50 - 70 gramů, brambor spořádejte tolik, kolik se vám vejde do jedné ruky a pečiva slupněte maximálně 2 kusy (2 kaiserky, 2 plátky chleba). Množství příloh a pečiva s přibývajícími hodinami ubírejte - ráno si můžete dovolit dát si dva celozrnné žitné  chleby se šunkou, ale odpoledne a večer nechte chlebník či sáček s pečivem raději zavřený. Příloha by na vašem talíři měla zabírat asi 1/4 prostoru.

Maso
- druhá čtvrtina talíře patří bílkovinám. Stačí, když budete maso jíst jednou denně. Nebojte se dát si 150 - 200 gramů libového masa (váženo v syrovém stavu). Z většího množství by vaše tělo pravděpodobně nedokázalo využít veškeré proteiny a navíc byste si zbytečně přetížili ledviny.

Mléčné výrobky
- v regálech supermarketů najdete jogurty s obsahem 150 g, ale takové množství asi zasytí málokoho. Dopřejte si kvalitní bílý jogurt - pak se nebudete muset bát sníst porci o 200 - 250 gramech. Balení Cottage má od 150 do 200 gramů a také si ho klidně dejte celé. To samé platí o vaničce tvarohu (250 g). Co se týče sýrů (Eidam, Gouda, kozí sýr a pod.), s těmi šetřete. Nejen, že jsou velmi slané, ale také v sobě ukrývají spoustu tuku. Na jeden rohlík vám bohatě postačí jeden rozpůlený plátek.

Zelenina a ovoce - zeleniny se najezte dosyta, zde se meze nekladou. Zato s ovocem šetřete. Je sice zdravé, ale také velmi sladké. Doporučuje se sníst denně 5 porcí ovoce a zeleniny, ale pokud chcete hubnout nebo si hmotnost hlídáte, dejte si těch pět porcí raději v zeleninové podobě. Zelenina, ať už syrová nebo tepelně upravená, aby měla zabírat zbylou polovinu Vašeho talíře.

Cukrovinky, pochutiny - ty není nutné jíst vůbec. Jakékoliv množství, i malé, je něčím navíc. Čokolády i čokoládových tyčinek postačí na chuť 25 gramů.

 

660x250_5.jpg

 

Autor: Veronika Červenková (Staňková)


Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení

Zpět Zpět na seznam článků

Související články
Jídlo a výživa Úprava stravy může podpořit sexuální apetit