Fithall magazín

Neděle 17.12.2017 svátek má Daniel

Jídlo a výživa

Bojujte jídlem proti migréně

Bojujte jídlem proti migréně



Migréna není jen obyčejná bolest hlavy. Není to výmluva pro absenci v práci, není ani záminkou pro vyhnutí se partnerským hrátkám. Je to chronické onemocnění, charakteristické zpravidla jednostrannou úpornou bolestí hlavy, které sice člověka neohrožuje přímo na životě, ale dokáže ho pořádně znepříjemnit.

 

ČTĚTE TAKÉ:

10 důvodů, proč cvičit v práci

Masáž na míru

Bolí vás hlava? Zkuste strečink.

 

Jedinci, trpící migrénou, mívají potíže se soustředěním, učením i prací jako takovou a bolest se samozřejmě odráží také v náladě, mezilidských vztazích i volnočasových aktivitách.
   
Touto chorobou  se trápí asi 20% žen a přibližně 6% mužů, a to nejčastěji v produktivním věku mezi 25. a 45. rokem života.
   
Migréna na sebe může upozorňovat tzv. aurou (v asi 20% - 35% případů) nebo udeří jako blesk z čistého nebe. Aura někdy komplikuje život víc, než bolest hlavy samotná, protože dokáže poplést smysly, jenž běžně fungují. Vyskytují se poruchy zorného pole (člověk vidí „tunelovitě"), poruchy zraku (rozmazané vidění, blikání světel nebo černé skvrny), poruchy čichu i sluchu, mohou brnět končetiny i jazyk nebo rty a dokonce se občas objeví problém s řečí (neschopnost vyjádřit se, vyslovit správně slova). Poté, co toto peklo, se kterým v tu chvíli nejde nic dělat, skončí, nastoupí bolest hlavy.
   
Ačkoliv je příčina migrén neobjasněná, mezi časté spouštěcí faktory se řadí únava, stres, výživa, změna podnebí či klimatu, hluk, spánková deprivace, nadbytek spánku, alkohol i hormonální výkyvy.
   
Některé spouštěče máme ve svých rukou, jiné nikoliv. To, co ovlivnit můžeme, je naše stravování.
 
Zkuste se držet těchto zásad a možná Vás příště migréna mine velkým obloukem:

Nejezte jogurty, zralé a tvrdé sýry, tavené sýry a nepijte červené víno - pokud po nich míváte migrénu. Tyto potraviny obsahují látku tyramin. Někteří lidé mají málo enzymu, který tyramin odbourává a procesy, spojené se zpracováváním této látky, mohou migrénu spouštět.

Vyhněte se alkoholu
(pivu, vínu i tvrdému!) a snažte se do sebe během dne dostat spoustu tekutin v podobě čisté vody, minerálek či slabých čajů. Dehydratace je jedním z potencionálních viníků migrény a alkohol má vliv také na rozšiřování cév, což je samotnou podstatou bolestí hlavy.

Vysledujte, zda migréna nenastupuje po hrášku
(kvůli fenyletylaminu), po citrusech (tam jsou fenoly), asijských jídlech, instantních polévkách či uzeninách (obsahují škodlivý glutaman sodný).

Omezte spotřebu koření i konzumaci polotovarů
- držte se přípravy jídel ze základních, přírodních ingrediencí.

Vyloučením lepku ze svého jídelníčku nic nezkazíte, ani když migrénou netrpíte. Zkuste omezit spotřebu pečiva, těstovin i knedlíků a uvidíte, zda Vás bude migréna obtěžovat méně často.

Doporučuje se omezit banány, avokádo, švestky a maliny, a to i v sušené formě (kvůli síření). Ze zeleniny mohou dělat potíže rajčata, brambory, cibule, kysané zelí i nakládaná zelenina.

Jezte pravidelně! Nepravidelnost ve stravování vede k výkyvům hladiny cukru v krvi a ty zase vedou k migréně.

Když cítíte, že migréna začíná, dejte si silný černý čaj, kávu nebo kolový nápoj. Kofein v této chvíli může pomoci tím, že stáhne cévy.

Zkuste zobat mandle, jíst petržel, česnek, ananas a třešně. Z obilovin je v boji s migrénou prospěšná pohanka, dál konopná semínka i konopný olej a všechny ryby, obsahující omega 3 mastné kyseliny (makrela, losos, tuňák, sleď). Určitě vám neublíží zázvor, máta, heřmánek a med.

 

660x250_2.jpg

 

Autor: Veronika Staňková


Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení

Zpět Zpět na seznam článků

Související články
Zdravý životní styl Hubnutí začíná v hlavě
Zdravý životní styl Psychika a hubnutí