Fithall magazín

Neděle 17.12.2017 svátek má Daniel

Jídlo a výživa

Ryby pro zdraví

Ryby pro zdraví



Často slýcháme, že rybí tuk je zdraví prospěšný, protože chrání srdce a cévy, a proto je třeba jíst dostatek ryb. Ale věděli jste, že jsou i druhy, o kterých to neplatí?

 

ČTĚTE TAKÉ:

Ryby vás zbaví nadváhy

Jak připravit kapra

Středomořská dieta

 

Eskymáci téměř neznají infarkt, protože konzumují stravu plnou ryb bohatou na tuky. Ty obsahují dvě specifické mastné kyseliny, které udržují buněčné stěny pružné a krev ve správné konzistenci. Těmto mastným kyselinám se říká EPA a DHA a souhrnně jsou označované jako omega-3 mastné kyseliny. Jsou nezbytné pro lidské zdraví, ale tělo si je nedokáže vytvořit – musí být přijaty stravou.

Jsou obsaženy například v ořeších, ale ve větším množství zejména v tučných rybách, jako je losos, tuňák, halibut, sardinky a makrely. A také odborníci na výživu doporučují častou konzumaci ryb, protože jejich maso je z nutričního hlediska pro nás to nejlepší. Jsou plné bílkovin, obsahují mono nenasycené tuky, tedy ty hodné, rybí olej obsahuje též kyselinu eikosapentaneovou (EPA), která podporuje snížování hladiny „špatného“ cholesterolu, ale také pozitivně působí v případě kardiovaskulárních nemocí.

Ale ne všechny druhy ryb obsahují jen mastné kyseliny, které jsou srdci přátelské, některé naopak nejsou ke konzumaci vůbec vhodné, protože například obsahují příliš mnoho rtuti, což může mít vliv na plod nebo neurologický vývoj dítěte. Jaké ryby tedy jíst a jaké spíš ne?

Zdravé ryby

Losos
Losos je nejlepší rybou, kterou můžete jíst pro zdravé srdce. Všechny typy tučných ryb, tedy těch, jejichž maso je výrazněji zbarvené, jsou bohaté na omega-3 mastné kyseliny, které jsou důležité pro správnou činnost mozku a také snižují riziko kardiovaskulárních chorob. Vědci prokázali, že omega-3 mastné kyseliny mají protizánětlivé účinky a mohou snižovat riziko vzniku chronických chorob, jako jsou artritidy a zhoubné nádory. Omega-3 mastné kyseliny v lososu také snižují hladinu cholesterolu v těle. Kvůli všem těmto důvodům vědci doporučují jíst lososa či jemu podobné ryby alespoň dvakrát týdně.

Sledi

Stejně jako losos i sleď je vynikajícím zdrojem omega-3 mastných kyselin a libových bílkovin! Tento druh ryb je bohatý na EPA a DHA – kmeny mastných kyselin, které udržují zdravé srdce a mozek. Zejména DHA patří mezi velmi prospěšné tuky, je důležitá pro správnou činnost buněčných stěn, oka, nervového a kardiovaskulárního systému. Má velký význam pro paměť a je tím pádem také důležitá u dětí pro rozvoj mentálních funkcí.

Tuňák
Tuňák je prospěšný nejen kvůli svému obsahu zdravých tuků, je také nejlepším zdrojem vysoce kvalitních bílkovin. Takže je ideální pro ty, kteří chtějí zhubnout, nebo ty, kteří jsou náchylní ke kardiovaskulárním onemocněním. Prospěšné tuky v tuňákovi snižují cholesterol, a tak slouží jako prevence srdečních onemocnění.

A jakým rybám byste se spíš měli vyhýbat, protože by vašemu zdraví mohly ublížit?

Mečoun, štíhlice a žralok
Podle americké agentury na ochranu životního prostředí byste neměli jíst tyto ryby, protože obsahují obvykle velké množství rtuti a nejsou vhodné pro rizikové skupiny, i když třeba vyhovují hygienickému limitu. Rtuť se ve vodě mění v methylrtuť a ryby ji mohou ve svém těle hromadit, z lidského těla se tato látka vylučuje i několik týdnů. Proto by například ženy, které chtějí otěhotnět, neměly tyto ryby několik týdnů před otěhotněním jíst.

Tilápie
Tilápie jsou neuvěřitelně populární, protože jsou levné a bohaté chuti. Ale ryby, které jsou běžně na trhu, jsou většinou z farmového chovu, takže jsou krmené potravou plnou chemikálií a kukuřice, takovou stravu ryby žijící ve volné přírodě rozhodně nemají. Tilápie z chovu mohou zvyšovat hladinu inzulinu v krvi a tím zvyšovat riziko srdečního onemocnění, astmatu a jiných zánětlivých onemocnění!

Platýs a mořský jazyk
Mořský jazyk je druh platýza, oba druhy patří k oblíbeným pokrmům, přesto není vůbec zdravé je jíst. Jistě, obsahují libové bílkoviny, ale mají nejnižší úroveň omega-3 mastných kyselin ze všech typů ryb a velmi malou výživovou hodnotu. Místo nich si vyberte nějaké zdravější ryby, jako je treska, tuňák, sleď, losos nebo makrely.

 

 

Zdroj: Prima ŽENY

 

iPrima_zeny.jpg


Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení

Zpět Zpět na seznam článků