Fithall magazín

Pátek 15.12.2017 svátek má Radana

Jídlo a výživa

6 nejhorších jídel, než jdete do postele

6 nejhorších jídel, než jdete do postele



Kvalitní spánek je extrémně důležitý pro funkci mozku i celého těla. Umožňuje regeneraci po náročném dni (nebo noci, v případě práce na směny) a dodává nám energii na dny následující. Když má člověk potíže se spaním, je unavený, rozmrzelý, hůř se soustředí a nic ho nebaví.


ČTĚTE TAKÉ:

Potraviny pro dobrý spánek

Triky, jak se "dát do klidu"

Zdravý spánek rovná se šťastnější život

 

Poruchy spánku mohou mít různé příčiny, od psychologických (potíže v práci, neuspořádané vztahy, problémy různého charakteru) až po fyzické (nemoci, bolesti zad a kloubů, spánková apnoe). Důležitou roli v kvalitě nočního odpočinku hraje také pohyb a výživa.

Co se jídla týče, před ulehnutím do postele bychom se neměli nacpat k prasknutí, ale ani bychom neměli chodit spát s úplně prázdným žaludkem. Lidé, kteří drží dietu, nemohou často usnout, protože mají hlad a organismus je nastavený tak, že když má hlad, nechce spát, ale jít shánět potravu (vyplavuje se adrenalin a tělo se chystá k lovu či sběru). To je důvod, proč je při hladovění jedinec unavený, ale ne a ne zabrat.

Večer a v noci se mnohem snáz ukládá přebytečná energie do podkožních tukových zásob, protože energii už nevyužijeme.

 

Existují potraviny, kterým bychom se měli ve večerních hodinách a před spaním úplně vyhýbat:

Čokoláda
- ta vysokoprocentní je sice relativně zdravá, ale i tak obsahuje obrovské množství tuku. Mléčné čokolády jsou navíc dost sladké. Kakao, z něhož se čokolády vyrábějí, obsahuje kofein - a ten je, jak známo, nepřítelem spánku. Některé studie ale tvrdí, že v kombinaci s theobrominem (další látka schovaná v kakau) není kofein aktivní, a proto prý zase tak povzbuzující účinky čokoláda nemá. Co ale před spaním určitě  v čokoládách škodí, je tuk a cukr.

Tučné maso - maso se hrozně dlouho tráví a to tučné ještě déle. Před ulehnutím si ho nedávejte, abyste nezatížili trávicí systém, a aby se organismus mohl „soustředit“ na spánek a ne na trávení.

Těstoviny - pokud chcete přibrat, klidně je večer jezte, ale v opačném případě si je raději odpusťte. Těstoviny jsou vyrobené z mouky, vody a někdy také z vajec - a mouka se rovná čistým sacharidům, které se velice rády zavrtají do Vašich boků.

Bílé pečivo - zde platí to stejné jako pro těstoviny. Moučné výrobky mají vysoký glykemický index a nutí k aktivitě slinivku břišní. Večer by se ale celé tělo mělo zklidnit a nepodstupovat žádné zběsilé metabolické pochody.

Sladkosti a ovoce
- když si dáte sladkou tyčinku, muffin, koláčky nebo koblihy, vyletí hladina krevního cukru do nebeských výšek. Budete mít spoustu energie a nebude moct usnout. Po chvíli se ale hladina prudce sníží, pocítíte únavu a tělo si opět schová přebytečné kalorie do podkoží. Ovoce je sice zdravé, nicméně také plné cukru a ten na spaní není třeba.

Brambůrky a oříšky - tučné, smažené, solené - nic z toho není pro organismus vhodné a už vůbec ne na noc. Netrapte svoje zažívání (žlučník, slinivku, žaludek, střeva i játra). Bude se Vám špatně spát a navíc si zaděláte na kila navíc. Dejte si raději zeleninu a libové maso.

 

 

660x250_1.jpg

 

 

Autor: Veronika Staňková


Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení

Zpět Zpět na seznam článků

Související články
Péče o sebe Spánkem ke kráse