Fithall magazín

Neděle 17.12.2017 svátek má Daniel

Jídlo a výživa

Naučte se vybírat správné a zdravé pečivo!

Naučte se vybírat správné a zdravé pečivo!



Na mnohých potravinách nenechají výživoví specialisté, nutriční terapeuti, vědci ani média nit suchou. Na pranýři se již ocitla vejce - že prý zvedají hladinu cholesterolu v krvi, mléko - údajně zahleňuje organismus, máslo - má moc nasycených mastných kyselin, a nakonec pečivo - obsahuje zabijáka jménem lepek, asi tisíc prázdných kalorií a pokud ho sníte večer, ráno budete mít tak o pět kilo navíc.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Bezlepková strava neznamená zdravá výživa

Pečivo a dieta, jde to vůbec dohromady?

Proč jíst/nejíst – Pečivo

 

Kolem pečiva existuje mýtů celá řada. Vy se ho rozhodně jíst nebojte. Pokud nejste vyloženě alergičtí nebo intolerantní na lepek, lepek Vám střeva neprovrtá. Je sice pravda, že po vysazení glutenu z jídelníčku se uleví i lidem, kteří ho dobře snáší, nicméně tento efekt spíš souvisí s tím, že člověk v ten okamžik víc přemýšlí o svém jídelníčku jako takovém a nekonzumuje ani jiné nezdravé pochoutky.

Pečivo je kalorické - to je pravda. Kalorie pocházejí hlavně ze sacharidů a pak velmi záleží na tom, jak si načasujete jejich příjem. Když chcete hubnout, jezte pečivo hlavně dopoledne a před nebo po náročnějším tréninku. Večer sacharidy už tolik potřeba nejsou (zvlášť, pokud lenošíte u televize).

Sacharidy, jenž se schovávají v pečivu, se liší rychlostí, s jako je organismus zpracuje. V bílém pečivu
převažuje bílá, vymletá mouka s minimem vlákniny a minerálů, takže sacharidy se rychleji vstřebají a také rychleji zvednou hladinu cukru v krvi. Naopak v pravém celozrnném pečivu je mouka vyrobená z celých zrn, to znamená i ze slupek, takže je jeho glykemický index nižší díky vláknině. Celozrnné pečivo obsahuje mnohem víc vitamínů i minerálů a právě díky nižšímu glykemickému indexu nezvedá tak prudce hladinu krevního cukru a inzulin pak není nucen sacharidy ukládat do podkožních tukových zásob.

Vyznejte se v druzích pečiva a při další návštěvě pekárny neuděláte chybu:


Pšeničné bílé pečivo - obyčejné tukové rohlíky, bagety, sladké koláčky, muffiny a podobné laskominy, jsou zdraví prospěšné ze všech druhů pečiva nejméně. Kromě „prázdných“ kalorií, pocházejících je sacharidů, tělu nedodají téměř žádné jiné živiny.

Vícezrnné pečivo - ačkoliv zní jeho název zdravěji, je toto pečivo jen běžné pšeničné nebo pšenično - žitné pečivo, které v pekárně obohatili o další obilniny. V případě pětizrnného pečiva je druhů obilovin pět, u vícerznného najdete obilnin různý počet. Neznamená to ale, že je vyráběno z celých zrn obilí.

Celozrnné pečivo - mouka na pečení celozrnného pečiva je umletá z celých zrn - i z klíčků a slupek. Najdete v něm proto vlákninu, vitamíny, minerály a trochu zdravého tuku. Na hubnutí je vhodné, ale myslete na to, že má stále dost sacharidů a vyšší energetickou hodnotu. Celozrnné pečivo může být klidně hodně světlé, proto se při nákupu neřiďte jeho barvou, ale popiskem, který musí uvádět, o jaký druh pečiva se jedná. Tmavé kousky bývají dobarvovány pro efekt, ale celozrnné být vůbec nemusí. Ani to, že je rohlík viditelně posypaný semínky neznamená, že je celozrnný.

Trvanlivé pečivo - knäckebroty, rýžové chlebíky a další suchary mají tu výhodu, že dlouho vydrží. Těm rýžovým se raději vyhněte - mají vysoký glykemický index a jsou v podstatě čistým cukrem. Celozrnné knäckebroty a suchary určitě neublíží.

Večerní pečivo
- hitem posledních měsíců je večerní pečivo se sníženým podílem sacharidů. Ty jsou nahrazeny tučnějšími semínky a bílkovinami, takže energetická hodnota je relativně zachovaná, ale k salátu se odpoledne a večer hodí určitě víc, než jeho sacharidy nabití bráškové.


Autor: Veronika Staňková


Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení

Zpět Zpět na seznam článků

Související články
Jídlo a výživa Zázračná semínka
Jídlo a výživa Tipy na zdravé pomazánky