Fithall magazín

Neděle 17.12.2017 svátek má Daniel

Jídlo a výživa

Proč jíst luštěniny? Jsou zdravé a pomáhají při hubnutí.

Proč jíst luštěniny? Jsou zdravé a pomáhají při hubnutí.



Luštěniny, jinak také nazývané luskoviny, označují skupinu rostlin, které nám mohou pomoct s hubnutím, nabíráním svalové hmoty i zdravým životním stylem. Díky tomu, že mají schopnost vázat dusík, vyžadují méně hnojení, a proto se nemusíme bát ani při jejich konzumaci toho, že by byly nějak zdravotně závadné. Mezi hlavní zástupce se řadí hrách, sója, čočka, fazole, podzemnice olejná, lupina (vlčí bob), vikev a cizrna.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Sója - prospívá, nebo škodí?

Vláknina v jídelníčku

Jídlem proti rakovině

 

Lidé mají často k luštěninám ambivalentní vztah - chutnají jim, ale bojí se je jíst, protože dost nadýmají. Nafukovací účinky těchto plodů způsobují sacharidy, jenž tenké střevo nedokáže rozložit, takže se práce ujme střevo tlusté a kvůli v něm obsaženým bakteriím vznikají střevní plyny. K jedení luštěnin určitě nepomáhají ani vzpomínky na rozvařenou hrachovou kaši ze školní jídelny - malé kuličky lze ale upravit do krásně vypadajících jídel, které skvěle chutnají a navíc vyživí náš organismus.

Velkým pozitivem luštěnin je vysoký podíl proteinů, jenž může sloužit také těm, kteří příliš nevyhledávají jejich živočišné zdroje. Zapomeňte ale na kombinaci čočky s párkem - nasycenými tuky a dalšími přídavky v párku celý efekt konzumace čočky párek pokazí.

Luštěniny se mohou pyšnit obsahem vitamínů skupiny B, vápníku, draslíku i železa. Vitamíny A a C bohužel úplně chybí. Co se týče tuků, až na podzemnici olejnou jsou luštěniny nízkotučné. Podzemnice olejná se ale dost vymyká - lidé ji mnohdy řadí mezi ořechy, protože ji nejběžněji najdeme v sáčku, solenou a praženou, s nápisem „arašídy“. Z podzemnice olejné se vyrábí také burákové máslo, které je velmi zdravé, ale extrémně kalorické. Kalorie však pocházejí ze zdravých tuků, jenž jsou pro fungování našeho těla nezbytné.

Díky vláknině, komplexním sacharidům, nízkému glykemickému indexu a bílkovinám se luštěniny perfektně hodí pro snižování hmotnosti.

U luštěnin je velmi důležité jejich tepelné zpracování, a to hned ze dvou důvodů. Prvním je přítomnost tzv. trypsinového inhibitoru, který plod chrání proti hmyzu. Když ho člověk sní, způsobí mu velké trávicí nepříjemnosti (již zmíněné nadýmání). Dalším důvodem je podíl lektinů, což jsou látky způsobující srážení červených krvinek - a to nechceme. Proč jsou lektiny v luštěninách obsažené, je otázkou, nicméně možné je, že se tak rostlinky chrání před případnými konzumenty.

Abyste nežádoucí látky z luštěnin odstranili, namáčejte je ve vodě aspoň 12 hodin a pak vařte v nové vodě. Dalším způsobem, jak se nechtěných látek a nadýmacího efektu zbavit, je nechat luštěniny naklíčit (v obchodě běžně seženete naklíčené mungo fazole). Právě jejich náročnější příprava je nezřídka dalším důvodem pro vypouštění luštěnin z jídelníčku. Dobře stravitelná je například červená čočka, která se nemusí namáčet a je hotová za chvilku, takže žádné výmluvy.

Luštěniny se nebojte využívat ani jako pomocníky při vaření - zkuste příště omáčku zahustit třeba hrachovou nebo čočkovou moukou a uvidíte, že na chuti nic nepoznáte. Populární je také pečení s luštěninami - oblíbené jsou brownies z černých fazolí, nebo sušenky, do kterých se přidá arašídové máslo.

Velkou oblibu si získal i hummus - pokrm z cizrny, který koupíte v obchodě už hotový, nebo si ho vyrobíte z vařené cizrny (klidně z plechovky), olivového oleje, sezamové pasty, soli a citrónu.


Autor: Veronika Staňková


Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení

Zpět Zpět na seznam článků

Související články
Jídlo a výživa Řadíte se k vegetariánům? Jezte více luštěnin a ořechů!
Jídlo a výživa Rezistentní škrob – přírodní zdroj vlákniny