Fithall magazín

Neděle 17.12.2017 svátek má Daniel

Jídlo a výživa

Propašujte zeleninu do celého dne

Propašujte zeleninu do celého dne



Určitě není nutné říkat, že je zelenina na hubnutí to nejlepší. Na rozdíl od ovoce, které je také zdravé a dietní, se zelenina posouvá ještě o několik příček výš, a to proto, že neobsahuje téměř žádné sacharidy ani tuky, má málo kalorií, ale zato hodně vitamínů, minerálů, vody i vlákniny.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Perfektní zeleninový salát – jak na něj?

Zelenina na sladko

Vláknina v jídelníčku

 

Co se týče obsahu makroživin, je zelenina chudá. Kromě toho, že nemá cukry ani tuky, nemá ani proteiny, které ale při dietě potřebujeme.

Při hubnutí bychom měli přijímat všechny makroživiny (sacharidy, proteiny, tuky) ve správný čas i ve správném poměru. Kvůli tomu, že jich v zelenině najdeme minimum, nelze ji považovat za adekvátní výživu pro svaly, tvorbu nové svalové hmoty, ani pro doplnění energie.    

Zeleninu při dietě berte jako zdroj vitamínů, minerálů, vody, vlákniny i chuti, a také jako něco, co vás díky svému velkému objemu zasytí, aniž byste museli počítat kalorie.

 

clanek_jidelniecek_600x150.jpg

 

Jednotlivé druhy zeleniny se v obsahu nutričních látek dost liší. Zatímco taková mrkev, cukrový hrášek nebo kukuřice, jsou nabité sacharidy, „zelená“ zelenina, jako je třeba ledový salát,  římský salát (saláty celkově), špenát, brokolice či salátová okurka, sacharidy prakticky postrádají. Když se tedy budete rozhodovat, co si dát večer před spaním, sáhněte spíš po těchto zástupcích.

Naučte se zeleninu využívat jako svého spojence proti tukovým zásobám a propašujte ji do všech svých jídel:

Snídaně - pokud máte rádi slané snídaně, zeleninu si jednoduše nakrájejte na talíř. Abyste potěšili nejen žaludek, ale také oči, zkuste vytvořit různé barevné variace. Když ráno dáváte přednost sladkému, zeleninu můžete použít také - do ovesné kaše nastrouhejte kousek cukety, upečte si mrkvový koláč nebo vyrobte brownies s černými fazolemi a cuketou.

Svačina - na svačinu je vhodná zelenina, kterou musíte déle kousat, takže Vás pak lépe zasytí, ale také zabaví. Vyberte si mrkev, ředkvičky nebo kedluben.

Polévka - tady se můžete vyřádit. Uvařte polévku ze všech druhů zeleniny, které Vás napadnou. Nezahušťujte ji a ani příliš nemastěte. Trocha tuku k zeleninovým jídlům ale určitě patří, protože bez něho se nevstřebají vitamíny rozpustné v tucích (A, D, E a K).

Příloha - jestli snesete méně sacharidová jídla, vynechte klasické přílohy a dejte si zeleninu. Populární jsou fazolové lusky (bez slaniny), brokolice, mrkev, nebo květákové pyré. Snížíte kalorickou hodnotu i obsah sacharidů v jídle, přitom přidáte vlákninu a objem.

Hlavní jídlo - v létě si k obědu nebo večeři zkuste udělat salát. Jako základ použijte listové saláty, přihoďte papriku, rajčata i okurek, doplňte libovým kuřecím masem nebo tuňákem, lehce zakápněte olejem nebo dresinkem a máte uvařeno.

Zobání k televizi - nakrájejte zeleninu na špalíčky (nejlepší je mrkev, paprika, řapíkatý celer, kedluben i okurka), do mističek vedle připravte dipy z jogurtu a bylinek, medu, oleje a hořčice,  vyrobte si domácí avokádové quacamole nebo rajčatovou salsu a můžete se dát do chroupání.


Autor: Veronika Staňková


Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení

Zpět Zpět na seznam článků

Související články
Jídlo a výživa Jakou zeleninu konzumovat v zimě
Jídlo a výživa Jak naučit děti milovat zeleninu