Fithall magazín

Středa 17.1.2018 svátek má Drahoslav

Jídlo a výživa

Polévky versus hubnutí

Polévky versus hubnutí



Polévka je dle definice tekuté až mírně husté teplé jídlo, které se připravuje vařením různých ingrediencí ve vodě. Polévky mohou být zahuštěné rýží, těstovinami, moukou či rozmixovanou zeleninou a dochucené solí, kořením a různými druhy tuku. Lze ji podávat jako součást menu nebo jako samostatný chod - třeba k večeři.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Polévky, které vás zbaví rýmy i nadváhy

Polévka pro zdraví i osvěžení

Polévky, které léčí

 

Co se hubnutí týče, není polévka úplně ideálním jídlem. Sice by se mohlo zdát, že takový zeleninový vývar s bramborami je pro štíhlou linii jako dělaný, ale zdání klame (má moc sacharidů a málo proteinů).

Zjistěte, proč je lepší při hubnutí polévky spíš vynechávat nebo se naučte jíst je tak, aby podpořily vaše snažení:

Polévka jako součást menu
- jestliže si pod pojmem „menu“ představujete polévku, klasický hlavní chod a dezert, pak toto menu určitě není nic dietního. Při redukčním režimu bohatě stačí, když si dáte hlavní jídlo a polévku i dezert vynecháte. Polévka zbytečně navýší kalorickou hodnotu jídla. Pokud se bez ní neobejdete, dejte si ji se salátem - dostanete tak do sebe tekutiny, porci energie, vlákninu a zároveň se zasytíte.

Polévka k obědu - jenom polévka k obědu nestačí. Jestliže poobědváte vývar, ochudíte svoje tělo o potřebnou energii, když si dopřejete její zahuštěnou nebo krémovou verzi, naopak zase zkonzumujete příliš mnoho tuku a soli, ale kvalitních živin stále málo, takže ani takové polévky nejsou vhodnou volbou.

Polévka k večeři - většina polévek obsahuje relativně dost sacharidů a tuku, což není před spaním úplně vhodné. Pokud chcete polévku večeřet, uvařte si takovou, která není plná rýže, těstovin, brambor či drobení, nezahušťujte ji a málo solte.

 

clanek_jidelniecek_600x150.jpg

 

Vývary - není vývar jako vývar. V tom poctivém byste měli najít horu zeleniny, nudliček a masa. Pak taková polévka může sloužit třeba jako večeře po pohybové aktivitě. Aby organismu ale dodala opravdu všechny potřebné živiny i energii, doplňte ji dalšími kvalitními sacharidy a proteiny.

Krémy - u polévek je největším zádrhelem to, že se nemusejí kousat, takže mozek tak brzo nezaregistruje, že jíme. Kousání vysílá do mozku pokyn, že přijímáme potravu a mozek nás pak snáz zastaví, když jsme sytí. U polévek, jogurtů, smoothie a podobně tekutých dobrot tento proces nefunguje, díky čemuž do těla dostaneme spoustu kalorií bez pocitu sytosti. Krémy bývají navíc obvykle zahuštěné moukou a zjemněné smetanou, což je pro hubnutí vražedná kombinace.

Jestliže si chcete dát polévku, určitě do ní nesypte mouku ani nelijte smetanu. Vyberte si takovou, která obsahuje spoustu zeleniny a libového masa, není mastná a ani příliš nabitá sacharidy, přesolená, ale přesto vypadá chutně a lákavě. 

 

 

Autor: Veronika Staňková


Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení

Zpět Zpět na seznam článků

Související články
Jídlo a výživa Tipy na zdravé a dietní obědy
Jídlo a výživa Tipy na zdravé a dietní večeře